Toegankelijkheid

Skip to main content

Klanten die boos worden van een feeststol, kopen ‘m wél

07 juli 2022

Schande werd ervan gesproken, toen Albert Heijn en Lidl de kerst- en paasstol omdoopten tot feeststol. Supermarkten zouden traditionele christelijke feestdagen opofferen om islamitische klanten te behouden. Een andere commerciële overweging is aannemelijker: Een kerststol moet na de Kerst uit de schappen, een feeststol kan nog even blijven liggen, schreef nu.nl.

Als bedrijven zich richten op consumenten die tot een minderheid behoren, dan leidt dat regelmatig tot verregaande verdachtmakingen. Maar hoe groot is de groep die voor deze ophef en verdachtmakingen zorgt? En is het te begrijpen dat bedrijven voorzichtiger worden met het aanpassen van hun product- en dienstenaanbod?

Uit onder andere recent onderzoek van Motivaction blijkt dat ongeveer 20% van de consumenten zich verzet tegen het inclusiever maken van producten en diensten. Er zijn echter weinig aanwijzingen dat ze hierdoor minder aankopen doen of naar concurrenten overstappen. Bijna de helft vindt het juist wel goed dat bedrijven producten introduceren rondom ramadan of Eid al Fitr, het ‘Suikerfeest’. Deze groep geeft door een groter aanbod wél meer uit aan deze producten.

Fors meer, blijkt uit eerder onderzoek uit 2014 en 2017. De gemiddelde besteding van moslims aan de dagelijkse boodschappen stijgt tijdens de ramadan van 90 naar 120 euro per week. Zeker voor supermarkten een grote commerciële kans, oplopend tot  ongeveer 15 miljoen euro extra omzet per week.

Toch zie je hier in de winkels weinig of niets van terug. Een enkel schapje met wat Turkse en Marokkaanse levensmiddelen bij Albert Heijn, daar blijft het wel bij. De andere grote supermarktketens of kledingwinkels zoals Zara en H&M, laten deze kans allemaal liggen. Geen posters, geen folders, geen campagnes waarmee zij inspelen op die koopbereidheid.

Kleinere supermarkten als Tanger doen dit wél en zien in de ramadantijd hun omzet flink stijgen. Grijp die kans dus en laat biculturele Nederlanders niet links liggen. Dit jaar wordt het Offerfeest, Eid al Adha, gevierd van ongeveer 9 tot 12 juli.


Vragen?
Lennart Blokker

Email
Functie Research manager
Telefoon +31 (0)20 589 82 91


Gerelateerde artikelen

Acht oplossingen voor verbetering van het perspectief van de Nederlandse middengroep

Pieter Paul Verheggen
28 december 2020

Van ‘Dry January’ naar een alcoholvrij biertje in de zon

Loes Kleijngeld
08 april 2024

Nederland weet nog te weinig van dementie

Cecilia Keuchenius
03 september 2018

Corona Impact Monitor: Minder Nederlanders houden zich aan coronaregels

Bram van der Lelij
16 april 2020
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency