Kosmopolieten (18%)
Nieuwe conservatieven (8%)
Traditionele burgerij (8%)
Moderne burgerij (21%)
Impulsieve individualisten (13%)
Opwaarts mobielen (12%)
Postmaterialisten (11%)
Postmoderne hedonisten (9%)
Krijg inzicht in de waarden en leefstijl van jouw doelgroep
Wanneer jij jouw doelgroep écht kent, dan kun jij met jouw product of dienst -en daarmee jouw communicatie- en marketingaanpak- zo nauwkeurig mogelijk laten aansluiten bij de belevingswereld van de burgers en consumenten die je wil bereiken. Om die wereld te achterhalen heeft Motivaction zijn unieke waarden- en leefstijlonderzoek Mentality™ ontwikkeld.
Het Mentality-model kent acht kenmerkende waardenprofielen onder de inwoners van Nederland. Deze profielen baseren we op de persoonlijke opvattingen, houdingen en waarden die aan de leefstijl van elk Mentality-profiel ten grondslag liggen. Binnen een profiel hebben mensen sterk overeenkomstige waarden en meningen ten aanzien van werk, vrije tijd en politiek en tonen overeenkomstige ambities, drijfveren en consumentengedrag.
Mentality™ is het unieke waarden- en leefstijlonderzoek van Motivaction dat een effectieve kijk geeft op doelgroepenindeling en -benadering. De invloed van sociale en demografische kenmerken op de opvattingen en het gedrag van mensen is sterk verminderd. Afkomst, sociale klasse, leeftijd en woonplaats zijn niet alleen meer bepalend voor hoe mensen in het leven staan en een succesvolle doelgroepsegmentatie.
-
- - Welke doelgroepen passen bij mijn organisatie?
- - Hoe staat mijn doelgroep in het leven en hoe speel ik daar op in?
- - Welke trends en ontwikkelingen raken mijn doelgroep?
- - Met welke boodschap en tone of voice bereik ik mijn doelgroep het best?
- - Met welke media bereik jij jouw doelgroep het meest effectief?
- - Welke doelgroepen passen bij mijn organisatie?
publiek te kruipen. Geef antwoord
op vragen als:
- - Welke doelgroepen passen bij mijn organisatie?
- - Hoe staat mijn doelgroep in het leven - en hoe speel ik daar op in?
- - Welke trends en ontwikkelingen raken mijn doelgroep?
- - Met welke boodschap kan ik mijn doelgroep het best bereiken?
- - Welke media je het best in kunt zetten om jouw doelgroep te bereiken?
doelgroep behaal jij een hoger rendement van jouw
marketing-, communicatie- en beleidsinvesteringen.
burgers te verklaren. Kruip in de huid van jouw klanten.
Het Model
Het Mentality-model deelt Nederlanders op in acht milieus naar hun levensinstelling. Deze milieus definiëren we op basis van persoonlijke opvattingen en waarden die aan de leefstijl van elke groep ten grondslag liggen. Mensen uit hetzelfde milieu hebben gedeelde waarden ten aanzien van werk, vrije tijd en politiek, en tonen overeenkomstige ambities, drijfveren en consumentengedrag.
Kosmopolieten (18%)
Nieuwe conservatieven (8%)
Traditionele burgerij (8%)
Moderne burgerij (21%)
Impulsieve individualisten (13%)
Opwaarts mobielen (12%)
Postmaterialisten (11%)
Postmoderne hedonisten (9%)
Wil je weten welk Mentality-profiel het best bij jou past? Klik op de button en vul de vragenlijst in. Invullen duurt nog geen 10 minuten. Jouw persoonlijke Mentality-profiel ontvang je meteen via de e-mail.
Kosmopolieten
Postmoderne hedonisten
Impulsieve individualisten
Moderne burgerij
Traditionele burgerij
Postmaterialisten
Nieuwe conservatieven
Opwaarts mobielen
Wat levert Mentality op?
Met een haarscherp zicht op de belevingswereld van jouw doelgroep behaal je een hoger rendement van jouw marketing-, communicatie- en beleidsinvesteringen. Mentality helpt bedrijven, instellingen en overheden het gedrag van consumenten en burgers te verklaren. Je kruipt in de huid van jouw klanten. Met dit model verklaren wij het gedrag van mensen. En daarom biedt het jouw organisatie een effectieve marktsegmentatie. Dankzij het inzicht in de Mentality-milieus weet jij:
- Welke doelgroep past bij jouw organisatie
- Hoe staat mijn doelgroep in het leven – en hoe speel ik daaropin?
- Welke media je het best in kunt zetten om jouw doelgroep te bereiken
- Hoe jouw doelgroep in het leven staat, wat hun drijfveren zijn en waar ze waarde aan hechten
- Wat de beste tone of voice is om hen te bereiken
Door jarenlang onderzoek geven onze Mentality-databases inzicht in de aard van jouw huidige en potentiële klanten. Wij kunnen jouw vragen snel beantwoorden, soms zonder dat daar een apart leefstijlonderzoek voor nodig is.
Meedoen aan de Mentality-meting
Om specifieke antwoorden te krijgen van jouw doelgroep, kun jij vragen laten opnemen in onze Mentality-meting. Bij deelname aan deze meting stellen we samen met jou de kernvragen op. Die vertalen we vervolgens naar een vragenlijst. Je krijgt na de meting van ons een analyse van de data, rapportage en presentatie op maat met duiding en onderbouwing van jouw doelgroep en de link naar de context van jouw organisatie.
Je kunt Mentality inzetten voor:
Een strategische analyse van jouw merk, beleidsvraag of afzetmarkt is het startpunt van elke marketing- en beleidsontwikkeling. Mentality-onderzoek biedt inzicht in jouw huidige marktpositie, de marktpositie van concurrenten, de basismentaliteit van de doelgroep, kansen en trends voor jouw organisatie, de adoptiecyclus van producten en diensten, mogelijkheden voor innovatie en meer.
Met Mentality zet jij producten en diensten optimaal in de markt en stem jij jouw beleid af op specifieke doelgroepen. Het brengt inzicht in hoeverre sociaal-culturele onderstromen actief zijn bij jouw specifieke doelgroep. Deze onderstroomanalyse helpt je bij productontwikkeling en het ontwikkelen van een treffende tone-of-voice.
Mentality brengt het mediagedrag van alle sociale milieus en specifieke klantdoelgroepen in kaart. Met deze gegevens bepaal de meest effectieve kanalen, beleidsinstrumenten en (media)partners. Verder helpt het vertalen naar direct marketing, gebiedsanalyse of databaseverrijking.
In de evaluatiefase helpt Mentality je om het rendement van jouw investeringen in kaart te brengen. Wij hebben diverse trackinginstrumenten voor een analyse van het rendement en de effectiviteit van jouw beleid, product of campagne.
De resultaten van een Mentality-onderzoek mag je publiekelijk toegankelijk te maken om jouw collega’s of partners meer inzicht te bieden in de methode, toepassingen en onderzoeksconclusies. Daarnaast verzorgen wij workshops, lezingen, discussies en creatieve sessies.
Head of Strategy & Concept | New Story
gratis Mentality brochure
onze klanten oplevert