Ester Koot bij New Business Radio: 'Maak je HR-communicatie eens smal'
Er gebeurt veel op de arbeidsmarkt. Nieuwe generaties komen de werkvloer op, er is krapte en de wensen en verwachtingen van veel werknemers gaan verder dan een goed salaris en een leuke werksfeer. Hoe ga je daar als werkgever goed mee om? Om antwoord te geven op die vraag, en meer, schoof onze HR-expert Ester Koot aan bij New Business Radio.
"We krijgen veel vragen vanuit werkgevers die zeggen dat ze hun doelgroep moeilijk kunnen bereiken, of die stellen dat hun organisatie een vergiet is waarbij werknemers via de achterdeur naar buiten lopen", aldus Ester Koot. "Het is steeds moeilijker om deze krappe arbeidsmarkt."
Er zijn manieren om die uitdaging aan te gaan, stelt Ester in haar gesprek met Folkert Tempelman. "Op de eerste plaatst moet je goed kijken naar je doelgroep. Wie heb je in huis? Wie wil je in huis halen? Wat zijn de toekomstplannen, en wie past daarbij?" Ze voegt toe dat je daarbij niet moet focussen op harde, sociodemografische kernmerken maar dat juist de zachte waarden hierbij belangrijk zijn.
Ook bij het aantrekken van nieuw talent is die aandacht op waarden belangrijk. Ester: "Als je de HR-communicatie heel smal maakt, tref je alleen je doelgroep. Je kunt heel massamediaal communiceren en dan heel veel mensen bereiken maar niet aanspreken, of een gerichte aanpak kiezen waarmee je net die doelgroep triggert die echt bij je past."
Wil je weten hoe Ester de waarden van werknemers in beeld brengt en hoe ze aankijkt tegen het aannemen van Gen Z'ers? Luister dan het hele gesprek terug.
Bron: New Business Radio, 10.03.2020