Is ‘waardeer het, repareer het’ een geslaagde campagne?
Maar liefst 80% van alle mensen die dit artikel openen, leest het helemaal! Twee derde van de marktonderzoekers raadt onze blog aan!
Je herkent dit soort uitspraken vast wel. Ze worden gebruikt om ons gedrag te beïnvloeden en komen de hele dag op allerlei manieren voorbij. Het gebeurt zoveel dat je het misschien niet eens doorhebt. Van BN’ers die op Instagram een product herhaaldelijk benoemen, tot korting op je koffie als je zelf een beker meeneemt.
Bedrijven gebruiken gedragsbeïnvloeding vaak om meer producten te verkopen, maar ook overheids- of non-profit instanties zetten regelmatig dit soort tactieken in. Onder andere om autogebruik te ontmoedigen, het eten van vegetarische maaltijden te stimuleren of mensen te inspireren om vriendelijker tegen elkaar te zijn.
Onlangs nog lanceerde SIRE de ‘waardeer het, repareer het’ campagne. Bereikt de stichting hiermee haar doel? Of hadden zij de communicatie rondom deze boodschap beter anders kunnen brengen?
Wil je weten welke stappen je moet doorlopen bij het creëren van effectieve gedragsbeïnvloeding, en welke interventies aansluiten op jouw vraag? Download dan nu de publicatie ‘Effectieve gedragsbeïnvloeding’.
Stop met weggooien
Met de ‘waardeer het, repareer het’ campagne hoopt SIRE mensen te bewegen om hun kapotte spullen niet langer weg te gooien, maar om meer te repareren. Via televisiespotjes, radioreclames en posters wordt de boodschap op Nederlanders overgebracht. Je kunt vervolgens via de website aangeven wat jij wilt opknappen, en krijgt te horen wat je daarvoor moet doen.
Hierin maakt SIRE gebruik van een aantal methodes die mensen kunnen helpen om het nieuwe gedrag over te nemen. Ten eerste is er bewustwording, ze benoemen dat je ook dingen kunt repareren en dat niet alles meteen de prullenbak in hoeft. De spotjes en posters vertonen daarnaast sociaal bewijs, ze laten mensen zien die zelf hun spullen fixen met het grootste gemak. Ook worden er middelen beschikbaar gesteld die het eenvoudiger moeten maken om te voldoen aan het gewenste gedrag, in dit geval een website vol met tips.
Een brede doelgroep
Of SIRE met deze boodschap het beoogde succes gaat bereiken is moeilijk te voorspellen. Mensen zijn op allerlei manieren verschillend, waardoor deze campagne misschien niet iedereen aanspreekt of aanzet tot het gewenste gedrag.
Om er zeker van te zijn dat de interventie die jij kiest de gestelde doelen haalt, doe je er goed aan om bij het opzetten ervan al kritisch te kijken naar de doelgroep. Je kunt zo bepalen of een one-size-fits all aanpak mogelijk is, of dat je beter kunt kiezen voor een gedifferentieerde strategie. Niet iedereen reageert ten slotte hetzelfde op een bepaalde methode. Belangrijke vragen om jezelf hierbij te stellen zijn:
- Welk gedrag vertonen mensen nu? Verschillen ze in hoeverre ze het gedrag al laten zien? Je moet dan mogelijk de ene groep anders aanspreken dan de andere.
- Zijn er barrières die mensen kunnen tegenhouden om het gewenste gedrag te vertonen? Voor sommigen kunnen dat kosten zijn, voor anderen kennis en voor weer iemand anders belemmert hun gezondheid ze misschien wel.
- Hoe kun je de doelgroep het beste bereiken? Niet iedereen kijkt televisie en niet iedereen zit op social media, dus welk kanaal zorgt voor het hoogste bereik?
De mensen die jij wilt aanzetten tot ander gedrag kunnen verschillen in hun motivatie om te veranderen, hun informatieverwerkingsstijl en nog veel meer. Door daar rekening mee te houden kun je de gekozen strategie afstemmen op hun voorkeuren of een apart plan maken voor elke vooraf gedefinieerde doelgroep. Deze aanpak vergroot de kans dat jouw boodschap doet wat jij wilt.
Zo kan het ook
In plaats van de huidige campagne, had SIRE er bijvoorbeeld ook voor kunnen kiezen om ons land op te delen op basis van de waarden die voor mensen belangrijk zijn. Daardoor kan de boodschap per groep en hun waarden worden toegespitst.
Je hebt mensen die veel om het klimaat geven, en die je waarschijnlijk beter overtuigt met een milieuvriendelijkheidsargument. Of je kunt de groep die weinig interesse heeft in duurzaamheid maar dol is op nieuwe ervaringen, uitnodigen voor een repair cafe. Je maakt zo van het repareren een uitje waar deze groep andere mensen kan ontmoeten en ondertussen kan werken aan hun kapotte apparaat. Ook zijn sommigen gewoon op zoek naar gemak. Je kunt hen juist enthousiast krijgen door een dienst aan te bieden die het apparaat ophaalt, repareert en vervolgens weer thuis bezorgt.
Een gedifferentieerde strategie kost meer moeite en tijd, omdat je de profielen moet herkennen en vervolgens communicatie opzetten die bij hun voorkeur past. Maar door elke groep aan te spreken op een manier die hen ligt, vergroot je ook de kans dat ze jouw boodschap accepteren.
Geen silver bullet
Er is bij gedragsbeïnvloeding niet één methode die altijd goed werkt. Je kunt enkel kijken naar belangrijke factoren die meespelen en welke interventie het beste bij jouw uitdaging en doelgroep past.
Wil je weten welke stappen je moet doorlopen bij het creëren van effectieve gedragsbeïnvloeding, en welke interventies aansluiten op jouw vraag? Download dan nu de publicatie ‘Effectieve gedragsbeïnvloeding’.
Neem voor meer informatie over gedragsbeïnvloeding contact op met Bram van der Lelij.
Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83
Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83