Data en analytics
Sinds 1984 geeft Motivaction antwoord op vragen van klanten met behulp van marktonderzoek. Al jaren voor de opkomst van Big Data en Data Analytics waren wij bezig met het verzamelen, analyseren en rapporteren van data. Nu veel bedrijven hun dataverzameling op orde hebben, is het mogelijk om een nog completer beeld te schetsen van doelgroepen. Wij geloven namelijk sterk in het combineren van onderzoeksdata, klantendata en externe data om grip te krijgen op vraagstukken van klanten. Met onze ervaring en kennis helpen wij bedrijven om inzichten uit alle vormen van data te halen.
Wat wij doen
Om onze klanten goed geïnformeerd beslissingen te laten nemen, doen wij regelmatig analyses op klantendatabases. Bijvoorbeeld door deze databases te verrijken met data en/of door inzichten uit data te halen met behulp van statistische analyse. Soms zijn daar geavanceerde methodes voor nodig en soms zijn beschrijvende statistieken al voldoende.
Naast het verrijken en analyseren van klantendatabases analyseren we ook tekstdata uit bijvoorbeeld callcenters. We halen inzichten uit deze data die klanten vervolgens inzetten om mensen minder snel te laten bellen. Een ander voorbeeld zijn churn-analyses. Ook bij dit type analyses is het waardevol om data toe te voegen aan de analyses om zo een completer beeld te kunnen schetsen. Wij kunnen data toevoegen van de Mentality-segmentatie aan klantenprofielen of NPS-scores aan churn-modellen.
Als onderzoeksbureau hebben wij bij elke analyse een sterke focus op de mens. Wat zijn de motieven achter het vertoonde gedrag? Met deze mensgerichte data maken wij de inzichten die voortgekomen zijn uit de analyses beter bruikbaar en toepasbaar voor marketeers.
Wat levert het op
- Identificeer trends, patronen en relaties in data
- Data Analytics zorg voor betere besluitvorming, verhoogde efficiëntie, beter begrip van de klant en concurrentievoordeel
- Tools die tijd en geld besparen: rapportages automatiseren, dashboards bouwen, of voorspellende analyses
- Diepgaande bruikbare inzichten voor marketing en communicatie
- Businesscases meetbaar maken door deze in cijfers uit te drukken
- Marktonderzoek is geen voorwaarde, dit brengt een kostenvoordeel met zich mee
- Wel overwogen data-gedreven beslissingen
Data-analyse helpt jouw organisatie om prestaties te verbeteren en doelen te bereiken. Data bieden waardevolle inzichten in activiteiten, klanten en markten.