Toegankelijkheid

Skip to main content

Begint een beter milieu bij de financiële sector?

29 juli 2019

De Nederlandse consument beschouwt niet zichzelf, maar vooral het bedrijfsleven als verantwoordelijk voor het nemen van milieubeschermende maatregelen. Volgens de overgrote meerderheid van de consumenten (85%) past duurzaamheid bij de rol van grote bedrijven, waaronder financiële dienstverleners.

 

Banken en verzekeraars blijven achter

Op het gebied van duurzaamheid zien Nederlanders de voedsel- en energiesector als koplopers. Ook de mobiliteits- en de kledingindustrie scoren relatief goed. De financiële sector daarentegen loopt qua milieuvriendelijk handelen achter in de ogen van de consument.

In tegenstelling tot bij de andere sectoren kunnen consumenten zich niet of nauwelijks een voorstelling maken van duurzaam ondernemen door (onder andere) banken en verzekeraars. Veel van de ondervraagden kunnen enkel duurzaam beleggen en papierloos werken noemen, en een relatief grote groep heeft helemaal geen associaties bij milieuvriendelijk gedrag binnen de financiële sector.

 

Duurzaamheid speelt mee

Hoewel de consument weinig associaties heeft bij duurzaamheid in de financiële industrie, weegt het aspect bij een deel van hen wel mee in hun keuze voor een dienstverlener.

Motivaction heeft op basis van eigen onderzoek een indeling gemaakt van vijf duurzaamheidsdoelgroepen. Elke groep heeft eigen opvattingen, voorkeuren en motivaties om wel of niet duurzaam te leven. Deze instelling weegt mee in de keuze die de consument maakt voor bepaalde merken of organisaties.

De vijf consumentengroepen, download voor meer informatie de whitepaper

 

We zien bijvoorbeeld dat, vergeleken met de gemiddelde consument, verantwoordelijken meer belang hechten aan duurzaamheid. Dat geldt voor hun voeding, kleding en ook bij hun keuze voor een verzekeraar of bank.

 

 

Armoedebestrijding past bij financiële dienstverleners

Om de wereld een betere plek te maken voor 2030, hebben de Verenigde Naties zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen opgesteld. Verschillende bedrijven verbinden de duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties aan hun eigen strategie.

Nederlanders vinden dat armoedebestrijding het best aansluit bij de financiële sector, vanuit de gedachte dat de financiële dienstverleners verantwoordelijk zijn voor het economisch verkeer. Ook het zorgdragen voor goede banen en economische groei is een duurzaam ontwikkelingsdoel, en een rol die goed bij financiële dienstverleners past volgens de consument. Deze doelen bieden de sector dan ook een kans om op effectieve wijze invulling te geven aan duurzaam ondernemen.

 

Kosten van duurzaamheid

Nederlanders hechten vaak aan duurzaam ondernemen door financiële dienstverleners, maar niet iedereen denkt er hetzelfde over. De groep verantwoordelijken vindt duurzaam handelen belangrijker dan de gemiddelde consument en plaatst dit boven vernieuwing, prijs en kwaliteit. Structuurzoekers hechten echter minder aan een milieuvriendelijk beleid.

 

 

Kansen voor de sector

Nederlanders kijken in toenemende mate naar duurzame ondernemingen, maar zien dit gedrag nog niet terug in de financiële industrie. Hier liggen kansen voor de sector, door bijvoorbeeld duidelijker te communiceren over milieuvriendelijk gedrag of duurzame doelen te kiezen die in lijn liggen met de eigen werkzaamheden.

Wil je meer weten over dit onderzoek? Neem dan contact op met Henk Heinen.

 


Vragen?
Irene Zondervan

Email
Functie Senior Strategy Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83

Henk Heinen

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 41


Gerelateerde artikelen

De 8 factoren van eigenaarschap

Ester Koot
21 juni 2016

Duurzame maatregelen verminderen zorgen over energiekosten

Gerard van der Werf
09 juli 2024

Nieuwsbrief september '24: Over Prinsjesdag, voedingsgewoontes & bewustwording veiligere seks onder jongeren

Karine Bloem
10 september 2024

Business leaders uit 35 landen bijeen voor Nudge Summit

Martijn Lampert
15 oktober 2018
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency