Camera, licht, actie: op zoek naar de perfecte filmtrailer
De vraag
Voor de livegang van de film ‘De Vuurlinie’ in Nederlandse bioscopen, ontwikkelde Dutch Filmworks drie potentiële filmcommercials ter promotie van de nieuwe bioscoopfilm. Op basis van kwalitatief onderzoek wilden zij leren hoe kijkers de drie verschillende commercials ervaren. We analyseerden onder meer welke scènes het meest nieuwsgierig maken en hoe ze uiteindelijk tot een commercial komen die zowel de interesse van actie- als dramaliefhebbers opwekt om de film te gaan bekijken.
Het resultaat
Omdat Dutch Filmworks met deze op waarheid gebaseerde film een breed publiek aan kijkers wilde spreken, hebben we gebruik gemaakt van onze QuickTalk-community. Hierin zitten 300 Nederlanders die 24/7 klaar staan om deel te nemen aan digitaal onderzoek. Na het stellen van enkele kwantitatieve, maar vooral ook kwalitatieve, vragen en het tonen van de drie commercials, kregen wij inzicht in:
- Welke trailer het meeste indruk maakte op het Nederlandse publiek en;
- Hoe de verschillende shots en scènes op kijkers overkwamen
Deze inzichten hebben Dutch Filmworks geholpen de knoop door te hakken met welke filmcommercial verder te gaan, hoe deze te optimaliseren en via welke kanalen naar buiten te treden.
Het proces
De resultaten van dit onderzoek zijn gebaseerd op kwalitatieve inzichten uit onze QuickTalk-community. In de QuickTalk-community zitten 300 Nederlanders die paraat staan om snel mee te doen aan onderzoek. We hebben de deelnemers op één dag een aantal verschillende vragen voorgelegd over hun mediagebruik en hun waardering van de drie filmcommercials. We hebben de commercials in gerandomiseerde volgorde voorgelegd.
We hebben per commercial gevraagd…
- Om door middel van een 5-puntsschaal aan te geven wat ze van de commercial vonden;
- Om door middel van ‘emoticons’ aan te geven welke scènes wel of niet aanspraken (en waarom). Zo konden we precies per scène analyseren hoe kijkers deze ervaarden;
- In hoeverre elke commercial uitnodigt tot het willen zien van de film in het algemeen en het bekijken van de film in de bioscoop in het bijzonder.
Tijdens de analyse hebben we voor de drie vragen de data geanalyseerd om op totaalniveau te adviseren welke commercialvariant op dit moment het meest aanspreekt en hoe deze verder geoptimaliseerd kan worden.
Email
Functie Researcher
Telefoon +31 20 589 83 38
Email
Functie
Researcher
Telefoon +31 (0)20 58 98 284