Toegankelijkheid

Skip to main content

Vijf Tinten Groener

Passende duurzaamheidscommunicatie naar jouw publiek.

Wat zijn de drijfveren en belemmeringen van verschillende doelgroepen om mee te gaan in de energietransitie? Welke argumenten zijn voor jouw doelgroep relevant en hoe vertel je een pakkend verhaal? Passende communicatie is belangrijk als je mensen wil stimuleren om duurzamer te leven. Of wanneer jouw organisatie een duurzaam initiatief succesvol naar buiten wil brengen. Daarvoor moet je een toon kiezen die aansluit bij de belevingswereld van jouw publiek. Maar hoe doe je dat?

Een Millennial in Amsterdam kijkt anders tegen duurzaamheid aan dan een agrariër in de Achterhoek. Moet je die groepen op verschillende manieren aanspreken? Of gebruik je dezelfde strategie? Om door te dringen tot je doelgroep is het essentieel om te weten wie die doelgroep is en hoe je ze het beste kunt benaderen. Wij kijken daarbij naar de mindset van mensen en houden rekening met de omgeving. Voor de aanschaf van zonnepanelen maakt het namelijk uit of je een huurappartement in Utrecht woont of in een vrijstaande eigen woning in Friesland.

Een goed startpunt om hierover na te gaan denken is het whitepaper Vijf Tinten Groener. Hierin beschrijven we vijf duurzaamheidsgroepen. Elk met eigen opvattingen, motieven en voorkeuren om duurzaam te leven.

 

Doelgroepen duurzaamheidscommunicatie

 

Plichtsgetrouwen hebben een sterke maatschappelijke betrokkenheid en proberen milieubewust te leven door een sobere en zuinige stijl. Deze groep staat minder open voor innovatie.

Structuurzoekers lopen niet voorop op het gebied van duurzaamheid en hebben vragen over de omvang van het probleem, over de oplossingen en de relevantie van hun bijdrage.

Statusbewusten zijn individualistisch ingesteld en gaan voor maatschappelijk succes. Duurzaamheid is goed maar alleen met behoud van status en comfort.

Verantwoordelijken hebben interesse in de politiek, zijn links georiënteerd en maken zich zorgen om het milieu en vinden dat de verduurzaming veel te langzaam gaat.

Ontplooiers willen vooral vrij zijn en hun eigen ding doen, ze houden niet van massale bewegingen maar hebben sympathie voor kleinschalige initiatieven. Ze vinden duurzaamheid belangrijk, maar ze zijn niet principieel en vinden hun eigen vrijheid belangrijker.

Wat levert het op?

  • Inzicht in de vijf consumentenprofielen elk met verschil in kennis, houding en gedrag ten opzichte van duurzaamheid
  • Concrete en praktische tips om jouw communicatieaanpak op de doelgroep af te stemmen
  • Actuele ontwikkelingen in de sectoren energie, voedsel, mode en mobiliteit

Wil jij jouw duurzaamheidsboodschap op een effectieve manier communiceren? Vul het formulier in en download dan nu de whitepaper.

 

 


Vragen?
Gerard van der Werf

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 40

Lieke van Duist

Email
Functie Research Manager
Telefoon +31 (0)20 589 82 39


Gerelateerde artikelen

Fintality

Rob Doornbos
27 maart 2023

ZorgMentality

Marcel Voorn
25 maart 2014

BusinessLocus

Ondernemerschapsstijlen binnen het MKB.
Rob Doornbos
25 maart 2014

Vitality

Vitaliteit in zes leefstijlen. Hoe kijken Nederlanders tegen vitaliteit aan?
Karin Lammers
22 februari 2016
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency