Toegankelijkheid

Skip to main content

Van top-down naar medewerkersparticipatie: never waste a good crisis

23 april 2021

Hoe houd je de verbinding met medewerkers in deze tijd? We zien in de engagement monitor die we – ook in deze coronatijd – voor onze klanten uitvoeren, dat er sprake is van een daling van de betrokkenheid. Het lijkt zo simpel, maar het is cruciaal om écht zicht te hebben op wat er zich in de hoofden van je medewerkers afspeelt. Medewerkers die zich gehoord voelen, zijn vaak sterker verbonden met hun bedrijf. Daarbij vergroot je met het goed luisteren naar medewerkers de kans op slagen van je HR-beleid, want je creëert op deze manier draagvlak.   

Heb jij als werkgever écht zicht op de wensen van jouw medewerkers? Weet jij bijvoorbeeld hoe jouw werknemers hun werkplek op kantoor straks het liefst zien, waardoor ze veilig en enthousiast hun werk kunnen doen? Of hoe je je interne communicatie optimaal inricht, zodat je mensen zich verbonden voelen en de juiste informatie hen bereikt? Of hoe jouw werknemers thema’s als diversiteit en inclusie belevenvoelt iedereen zich bijvoorbeeld thuis binnen jouw organisatie? 

Een rapportcijfer uit een kwantitatief medewerkersonderzoek bevestigt vaak een onderbuikgevoel, maar dan begint het echt werk eigenlijk pas. Je wilt het waarom weten, of je wilt nog beter kunnen luisteren naar de ideeën van je medewerkers. We hebben verschillende methoden om medewerkers te laten participeren bij het bedenken en opzetten van HR-beleid en strategieën:

  • Dit kan in een online community waarin we 30 collegabinnen één week samen laten brainstormen en discussiëren over bepaalde thema’s.We deden dit voor Hogeschool Utrecht. 

    Jeanette Verstappen, senior communicatieadviseur Hogeschool Utrecht:
    ‘Met onze interne communicatiemiddelen willen wij de medewerkers van Hogeschool Utrecht betrekken bij de organisatie, inspireren en informeren. Of dat lukt en waarom het ene middel daarin beter werkt dan het andere, is in een week uitgebreid besproken in de community die 
    Motivaction voor ons opzette. Resultaat: een ongelooflijke rijke oogst aan inzichten, ideeën en suggesties voor verbeteringen waar wij mee verder kunnen.’ 
  • We kunnen (online) groepsdiscussies opzetten waarin we verdiepende en open gesprekken hebben met hen over hoe ze bepaalde zaken binnen de organisatie beleven.Voor Women Inc. en Aegon praatten we over ziekteverzuim en burn-out klachten onder vrouwen.

  • Als het een gevoelig onderwerp is of wanneer het gaat om individuele meningen, zijn natuurlijk één op één gesprekken uitermate geschikt om het sentiment onder medewerkers te horen. Zo hebben we voor InteraktContour een onderzoekstraject uitgevoerd waarbij we zowel huidige als oud-medewerkers hebben bevraagd over hoe zij het werken daar ervaren.

    Anne Hulsegge – Projectleider HR InteraktContour:
    'Het kwalitatieve uitstroomonderzoek van Motivaction heeft ons veel meer inzicht gegeven in onze kwantitatieve uitstroomcijfers: ‘wat zijn de onderliggende redenen van vertrek en wat houdt onze medewerkers gemotiveerd en verbonden met de organisatie?’ Hierdoor kunnen wij gerichte acties uitzetten die aansluiten op het behoud en de behoeften van onze medewerkers.'

Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan via onderstaande gegevens contact met ons op. 

 

 


Vragen?
Sanne van Elsas

Email
Functie HR-onderzoeksadviseur
Telefoon +31 (0)20 58 98 242

Ester Koot

Email
Functie Senior strategy consultant HRM
Telefoon +31 (0)20 589 82 36


Gerelateerde artikelen

Hoe gaan Nederlanders met hun financiën om? Jorn Lingsma en Lisa Jager bij New Business Radio

Jorn Lingsma
18 december 2019

De stadswijk van morgen is autovrij

André Kamphuis
04 juni 2020

Nederlanders gokken massaal op internet

Jeroen Senster
29 januari 2019

De juiste vissen uit de vijver met jouw HR-campagne

Ester Koot
04 december 2018
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency