Zomeronderzoek: Hoe denkt de Nederlandse beroepsbevolking over werken in de reissector?
De vraag
Het aantrekken van nieuwe talent is geen eenvoudige opgave in de huidige krappe arbeidsmarkt. Stichting Reiswerk bundelt de krachten en zet zich in voor het behouden en werven van nieuwe medewerkers voor de reissector. Het gaat hierbij om de reisondernemingen die vallen onder de cao voor de reisbranche en dus niet om ondernemingen binnen de recreatie-, luchtvaart of andere verwante sectoren.
Het doel: inzicht krijgen in het huidige imago van werken in de reissector onder diverse doelgroepen, om op die manier te kunnen acteren in de arbeidsmarkt(communicatie). Enkele jaren geleden was het imago goed, maar corona heeft uiteraard impact gehad op (werken in) de reiswereld. De vraag is hoe het imago nu is.
Het resultaat
Een brede benadering van de arbeidsmarkt om mensen te werven voor de reisbranche is een passende aanpak, onder andere door de vele overeenkomsten die er zijn qua voorkeuren en behoeften van werkenden in de reissector en die van de algemene beroepsbevolking (niet werkend in de sector). Het externe beeld van werken in de reissector blijkt grotendeels nog oningevuld, te eenzijdig of onjuist. Dit terwijl er intern een zee aan mogelijkheden wordt beleefd, zoals een veelzijdigheid aan functies en werken met het product ‘reizen’ waarmee je iets kan betekenen voor anderen. De ‘parels’ van de reissector die in de buitenwereld nog niet altijd bekend zijn, bieden voldoende haakjes om nieuwe mensen aan te trekken.
Aanpak
Sparkey heeft een vragenlijst opgesteld met uiteenlopende vragen over werken in de reissector. Ook is gevraagd naar de wensen en behoeftes van werknemers. Deze online vragenlijst is voorgelegd aan een representatieve steekproef van de Nederlandse beroepsbevolking en via het netwerk van Reiswerk ook gedeeld met mensen die momenteel in de reissector werken. Op die manier hebben we het interne imago kunnen vergelijken met het externe imago van werken in de reissector en met de wensen en behoeften van werknemers in het algemeen.
Email
Functie Senior strategy consultant HRM
Telefoon +31 (0)20 589 82 36
Email
Functie Researcher HRM
Telefoon +31 (0)20 58 98 374