Goed communiceren met medewerkers belangrijker dan ooit tevoren
De meeste medewerkers hebben na vier maanden thuiswerken een eigen modus gevonden, volgens de laatste cijfers van de corona engagement monitor van Motivaction’s label voor arbeidsmarktonderzoek Sparkey en communicatiebureau PROOF. 64% van de ondervraagden geeft aan ook na corona vaker thuis te willen werken. ‘Dit signaal is helder maar vraagt wel om een goede rol vanuit communicatie’ aldus Bea Aarnoutse van PROOF: ‘Iedereen richt op dit moment op zijn eigen manier het werk in en is allang blij als dat een beetje goed gaat. Maar daardoor is er wel de kans dat we afdrijven van gezamenlijke organisatiedoelstellingen. Verwachtingen managen en handvatten bieden, gebeurt nu onvoldoende.’
‘Het is essentieel dat de communicatie naar medewerkers niet verslapt. Het is belangrijk dat medewerkers zich verbonden blijven voelen. Afnemende verbondenheid leidt tot minder alignment, minder ontwikkeling, stagnerende groei en dus afnemend rendement. Interne communicatie kan nu haar rol pakken op strategisch niveau. En moet dat ook doen.’ Iets dat in deze uitdagende economische tijden belangrijker is dan ooit. Ester Koot van Motivaction vult aan: ‘Ons onderzoek laat zien dat inmiddels 57 procent van de thuiswerkers de collega’s mist en dat werken aan teamgevoel en betrokkenheid dé uitdagingen worden vanaf nu. We moeten op zoek naar nieuwe structuren om relevant te blijven voor medewerkers: van nieuwe manieren van meten tot nieuwe manieren van samenwerken, nieuwe manier van ontwikkeling en nieuwe manieren van dialoog.’
Dialoog
Bea Aarnoutse: ’40 procent geeft aan dat zijn werkgever voldoende communiceert over hoe hij/zij het beste vanuit huis kan werken. Daar zit dus veel ruimte voor verbetering. 52 procent geeft aan dat hij/zij voldoende op de hoogte is van de financiële situatie van zijn werkgever en 60 procent geeft aan dat zijn werkgever voldoende communiceert over de toekomst van de organisatie. Veel is dus nog onduidelijk: waar gaan we als organisatie naartoe, wat is het standpunt rondom thuiswerken en hoe blijven we met elkaar in gesprek in plaats van elkaar alleen maar informatie te sturen? Regelmatige en structurele communicatie is nu belangrijk. Zorg ervoor dat medewerkers zich betrokken blijven voelen en een gezamenlijk perspectief ervaren. Dat begint met inzicht krijgen in je eigen organisatie. Wat leeft er bij wie? Waar hebben medewerkers behoefte aan, wat hebben leidinggevenden nodig? En vervolgens het ontwikkelen van een communicatie-aanpak, in samenwerking met HR’.
Ester Koot: ‘Medewerkers moeten weer ervaren dat ze antwoord krijgen op vragen maar vooral zelf mee kunnen praten. De dialoog moet opnieuw opgestart worden; tussen medewerkers en leidinggevenden maar ook tussen medewerkers onderling. Goed communiceren met en richting medewerkers is belangrijker dan ooit tevoren.’
‘We zijn de stem van de medewerker snel vergeten terwijl je de waardering van je klant het snelst krijgt door je medewerkers te waarderen. Uit ons onderzoek blijkt dat 64% van de medewerkers tevreden zijn over hun leidinggevenden en hun aandacht zeer waardeerden: laten we dat vasthouden en zorgen dat we structureel meer aandacht geven’, besluit Ester Koot.
Een aantal interessante cijfers uit het meest recente corona engagement onderzoek:
- 64% geeft aan ook na corona vaker thuis te willen werken
- De vier meest gegeven antwoorden op de vraag: ‘wat wil je in je werk anders doen (ook na corona)?’: werkuren anders indelen, minder dagen werken, meer thuiswerken en vaker meetings virtueel bijwonen
- 57% mist zijn collega’s
- 56% voelt zich momenteel gelukkig in zijn werk
- 58% voelt zich gewaardeerd door zijn directie
Klik op de afbeelding om deze te vergroten
Meer informatie over Motivaction / Sparkey en PROOF
Sparkey voert als onderdeel van Motivaction alle HR-gerelateerde marktonderzoeken uit en brengt dagelijks motieven en drijfveren van medewerkers in kaart. PROOF is een (inter)nationaal onderscheiden bureau met jarenlange ervaring in change communication & employee alignment, internal & employer branding.
Neem voor meer informatie contact op Ester Koot.
Email
Functie HR-onderzoeksadviseur
Telefoon +31 (0)20 58 98 242
Email
Functie Senior strategy consultant HRM
Telefoon +31 (0)20 589 82 36