Nederlandse bedrijfsleven ziet orderportefeuille veranderen
Het Nederlandse bedrijfsleven verwacht een belangrijke groei én verandering in de orderportefeuille in de komende 12 maanden. Dit rapporteert de SMA Sales Index (SSI) op grond van de meting over de eerste helft van 2017. De SMA (Sales Management Association) heeft hiervoor in samenwerking met onderzoekbureau Motivaction ruim 500 salesprofessionals ondervraagd over de belangrijkste ontwikkelingen in het verkoopproces.
Uit het onderzoek blijkt dat 62% van de ondervraagden verwacht dat de ordeportefeuille in de komende 12 maanden verder zal groeien. Salesprofessionals zijn positief over de ontwikkeling van de Nederlandse economie in het algemeen, 68% verwacht dat deze aankomend jaar verder zal groeien. Een ruime meerderheid verwacht tevens een omzetstijging in het eigen bedrijf (66%).
SMA-bestuurslid Rob Idink: “Commercieel Nederland is, onder meer aan de hand van de offertetrajecten, goed in staat om te zien wat voor economische ontwikkelingen te verwachten zijn. Uit de SMA Sales Index (SSI), die wij nu voor de eerste keer hebben gehouden onder salesprofessionals in Nederland blijkt dat er belangrijke veranderingen in die offertetrajecten aan de basis van de economische groei ten grondslag liggen. Zo groeit de orderportefeuille niet alleen, maar ook de samenstelling en de wijze waarop de offertes tot stand komen veranderen.” Pieter Paul Verheggen, algemeen directeur van Motivaction en verantwoordelijk voor de opzet en uitvoering van het onderzoek vult aan: “76% van de salesprofessionals verwacht een toename van verkoop aan nieuwe klanten en 69% noemt daarbij eveneens dat het hierbij ook nieuwe producten en diensten betreft die verkocht gaan worden. Verder valt op dat 40% verwacht dat ook de ordergrootte de komende 12 maanden gaat toenemen (11% denkt dat de ordegrootte kleiner wordt)".
Veranderingen in het salesproces
De salesprofessionals verwachten dat de veranderingen in de orderportefeuille een verandering in de salesstaf te weeg brengt. SMA-bestuurslid Rob Idink: “Analyse van de resultaten uit de SMA Sales Index (SSI) laten zien dat het aantal salesmedewerkers in 22% van de bedrijven gaat toenemen. Dit zijn niet alleen maar vaste banen die erbij komen, in ca. 15% van de organisaties zullen daarnaast ook het aantal ZZP’ers en freelancers dat voor de sales wordt ingezet, toenemen."
De totstandkoming van de SMA Sales Index (SSI)
De SMA Sales Index (SSI) is een samenwerking tussen de Sales Management Association en onderzoekbureau Motivaction. De meting heeft plaatsgevonden vlak voor de zomer onder 530 salesprofessionals die werkzaam zijn bij een representatieve afspiegeling van het Nederlandse bedrijfsleven. Het online onderzoek zal 2 maal per jaar uitgevoerd gaan worden en vanaf de tweede meting (voorjaar 2018) zullen ook ontwikkelingen tussen bedrijfstakken gerapporteerd gaan worden.