Toegankelijkheid

Skip to main content

Zo krijg je iedereen naar de ‘inspraakavond’

13 april 2017

Aan het einde van mijn straat is een pleintje. Op dit pleintje hangen bij mooi weer iets te veel jongeren. Overdag vormt dit nog niet zo’n probleem. Maar als het donker wordt hebben veel omwonenden last van af en aan rijdende scooters. Er volgt een uitnodiging van het stadsdeel voor een inspraakavond. Ik peil bij mijn buren, ga je wel of niet? Van een aantal verbaast het me niet dat ze gaan, zij voelen zich altijd betrokken bij wat er gebeurt in de buurt en slaan geen kans over om hun mening te laten horen. Anderen vinden het vanzelfsprekend om te komen als het stadsdeel hen uitnodigt. Ik twijfel. Ik zie er tegenop om op mijn vrije avond met allemaal mensen uit de buurt in een klein zaaltje bij elkaar te zitten en te moeten praten over de situatie. Uiteindelijk ga ik niet.


Leuk toch, inspraak?!

In iedere gemeente worden regelmatig inspraakavonden georganiseerd. Zo krijgen burgers de kans om hun mening te geven. Het is te prijzen dat gemeentes dit doen. Alleen weten we uit onderzoek dat maar een beperkt deel van de bevolking gehoor geeft aan dergelijke oproepen. Wanneer we kijken naar de burgerschapsstijlen van burgers zien we sterke verschillen in wensen en behoeften qua contact met de overheid. Door hiermee rekening te houden kun je ook groepen betrekken bij ontwikkelingen die normaal gesproken niet zo snel hun mening zouden geven.

 

 

Inspraak via een online community

 

Een mogelijkheid hiervoor is door een afspiegeling van de lokale bevolking samen te brengen in een online community. In een community worden burgers met diverse vragen en opdrachten uitgedaagd om na te denken over beleidsplannen en voornemens. Deelnemers kunnen waar en wanneer ze willen inloggen, ze krijgen namelijk een gepersonaliseerde inlog met toegang naar een afgesloten online platform. Onder begeleiding van een moderator kunnen burgers brainstormen, communicatie-uitingen testen, of individuele vragen beantwoorden. De vragen en opdrachten formuleren we qua inhoud en toon zo dat alle typen burgers zich uitgenodigd voelen om deel te nemen. Mensen doen doorgaans voor een (middel)lange periode mee. Door ze een langere periode te volgen, ontstaat een directer inzicht in wat zij echt denken en doen én waarom. Bovendien raken zij ook steeds meer geïnformeerd en is het interessant om te zien of hun mening verandert op basis van nieuwe informatie.

 

 

Voordelen online communities van Motivaction

Wij onderscheiden ons in het opzetten van deze communities door mensen uit te nodigen op basis van segmentaties. Zo kunnen wij bijvoorbeeld mensen uitnodigen naar hun duurzaamheids- of vitality-profiel. Op deze manier kunnen we verschillende houdingen in een relatief kleinschalige community samenbrengen. Daarnaast ook behoefte aan representatieve uitspraken? Wij kunnen de uitkomsten voorleggen aan ons StemPunt-panel door de resultaten mee te nemen in onze omnibus.


Interesse? Bekijk onze community-pagina.

 

Bekijk ook de klantcase van Ministerie van Economische Zaken "Een Energiedialoog met alle Nederlanders?".  

 

 


Vragen?
Marco Sodderland

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 59


Gerelateerde artikelen

Motivaction onderzoekt wat mensen écht denken

Seth Schaafsma
23 februari 2022

Motivaction neemt het Tijdschriftenpanel van Sanoma over

Seth Schaafsma
22 januari 2018

Het effect van hogere bijtelling op de populariteit van de elektrische auto

André Kamphuis
23 juli 2019

Een derde keer in dienst bij Motivaction

Margré Nijkamp
12 augustus 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency