Datakwaliteit bij StemPunt: een kwaliteitsgarantie voor betrouwbare inzichten
Bij Motivaction is datakwaliteit een topprioriteit, met name binnen ons eigen panel: StemPunt. Goede datakwaliteit garandeert immers dat de inzichten die we aan onze klanten presenteren, betrouwbaar en representatief zijn. Het bewaken van deze kwaliteit is niet altijd een eenvoudige taak. In deze blog bespreken we hoe we bij StemPunt de datakwaliteit waarborgen en welke processen en technologieën we inzetten om ons panel zuiver en representatief te houden.
Datakwaliteit staat en valt bij hoe serieus respondenten zijn in het beantwoorden van de vragen die we ze stellen. Er zijn personen die enquêtes invullen zonder enige intentie om serieuze antwoorden te geven, vaak enkel gemotiveerd door de beloning die ze achteraf ontvangen. Wereldwijd zien we dat dit risico binnen online onderzoek speelt, maar de mate waarin dit voorkomt verschilt per land. Ook in Nederland zien we dergelijke gedragingen, waarbij sommige ‘beroepsmatige respondenten’ zich inschrijven bij meerdere panels om snel en makkelijk wat bij te verdienen. Op zich is het niet erg dat mensen op meerdere plekken hun mening willen geven, zolang ze daarbij eerlijk en integer handelen. En zo niet, dan hebben we een aantal middelen om ongewenst gedrag op te sporen en te voorkomen.
1. Preventieve maatregelen
StemPunt heeft een serie preventieve en correctieve maatregelen ontwikkeld om voorafgaand aan onze onderzoeken mogelijke kwaliteitsrisico's te beperken:
Check bij aanmelding: Bij elke nieuwe aanmelding controleren we of de respondent zich niet eerder heeft geregistreerd met een ander account. Deze extra controle vindt vooral plaats bij wervingen via andere kanalen dan onze vaste wervingsmethoden.
Verificatie van bestaande gegevens: Bij de start van elke enquête vragen we naar vooraf bekende gegevens van de respondent. Als die niet overeenkomen met de gegevens in ons systeem, nemen we de antwoorden niet mee in onze rapportage.
Monitoring van wijzigingen: Kwartaalgewijs controleren we respondenten die wijzigingen hebben aangebracht in vaste achtergrondgegevens, zoals geboortedatum of land van herkomst. Zonder plausibele verklaring kan dit leiden tot beëindiging van het panellidmaatschap.
2. Gedragsanalyse tijdens enquêtes
Tijdens het invullen van enquêtes monitoren we het responsgedrag van onze panelleden om atypische activiteiten op te sporen. We letten op factoren als:
Invulsnelheid: Een respondent die consequent sneller is dan de gemiddelde invultijd, wordt als atypisch gemarkeerd.
Antwoordconsistentie: Respondenten die vaak “weet niet” antwoorden invullen of repetitief dezelfde antwoorden geven, trekken onze aandacht.
Frequentie van atypisch gedrag: Als een respondent herhaaldelijk atypisch gedrag vertoont, leidt dit uiteindelijk tot beëindiging van het panellidmaatschap.
3. Technologische maatregelen en ontdubbeling
Om ervoor te zorgen dat panelleden niet meerdere keren deelnemen aan dezelfde enquête, gebruiken we technologie om digitale kenmerken zoals IP-adressen en device ID’s te checken en te voorkomen dat deze meerdere keren voorkomen. In het oog springende gevallen worden regelmatig geanalyseerd en, indien nodig, uit ons systeem verwijderd. Daarnaast beperken we de toegang tot de panelwebsite tot Nederland (met enkele uitzonderingen voor België en Duitsland), om te waarborgen dat de respons representatief blijft voor de Nederlandse markt.
4. Webshopcontrole
Ons panel biedt beloningen via een webshop, waar we ook actief verdachte activiteiten monitoren. Gedragingen zoals het frequente wijzigen van een e-mailadres bij bestellingen of overmatig gebruik van beloningen, worden nauwkeurig gevolgd door onze panel- en databasemanagers.
StemPunt zet zich in voor hoogwaardige datakwaliteit door proactieve maatregelen te nemen en voortdurend te evalueren hoe we ons panel nog verder kunnen optimaliseren. Dit stelt ons in staat om onze klanten te voorzien van betrouwbare en representatieve inzichten, essentieel voor gedegen marktonderzoek en strategische besluitvorming. Wij blijven innoveren en optimaliseren om elke vorm van fraude of onserieuze deelname tegen te gaan en onze datakwaliteit te beschermen.
Heb je vragen over ons beleid of wil je meer weten over hoe wij datakwaliteit borgen binnen StemPunt? Neem gerust contact met ons op!