‘Finfluencers’ winnen terrein: 15% investeert al geld door advies op sociale media
Het aantal financiële influencers, ofwel 'finfluencers', groeit op sociale media. Ze geven tips over persoonlijke financiën, soms in opdracht van bedrijven. Waar sommigen voorzichtige adviezen delen, beloven anderen snelle winsten en gouden bergen. Financiële instellingen moeten zich al aan strikte regels houden, maar voor finfluencers gelden die nog nauwelijks. Volgers moeten dus zelf de risico’s inschatten. Maar is dat wel voor iedereen even eenvoudig?
Genoeg reden voor Motivaction om finfluencers onder de loep te nemen: in hoeverre bereiken finfluencers het Nederlandse publiek? Wie zijn er vatbaarder voor hun adviezen en wie staan juist afwijzend tegenover finfluencers? Wie zien de risico’s minder goed in en wie kunnen de risico’s al beter inschatten?
Finfluencers zijn in opmars
Finfluencers worden steeds meer zichtbaar onder het Nederlandse publiek. Een kwart van de Nederlanders heeft via sociale media wel eens financieel advies gezien, opgezocht of doorgestuurd gekregen van anderen. Toch blijven Nederlanders het advies van financieel experts, accountants en boekhouders, maar ook van familieleden en vrienden geloofwaardiger vinden dan dat van influencers. Slechts 5% van de Nederlanders vindt het advies van (financiële) influencers geloofwaardig.
Opvallend is dat 15% van de Nederlanders al geld investeert naar aanleiding van financieel advies op sociale media, bijvoorbeeld in crypto of aandelen. Hoewel een groot deel van de Nederlanders sceptisch kijkt naar (financiële) influencers, lijken finfluencers toch een deel te overtuigen om hun adviezen op te volgen.
Fintality: wie is vatbaarder voor finfluencers?
We zien grote verschillen in hoe Nederlanders omgaan met finfluencers en reageren op hun adviezen. Binnen Motivaction onderscheiden we vijf groepen op basis van hun kijk op en omgang met geld: de Fintality-milieus. Door te ontdekken welke groepen vatbaarder zijn voor financiële influencers, leren we wie we meer moeten behoeden voor de risicovolle financiële keuzes die sommige finfluencers adviseren. Wat blijkt: één groep lijkt vatbaar voor de invloed van finfluencers en twee groepen aanzienlijk minder.
Ambitieuze actieven zijn vatbaar voor finfluencers
Ambitieuze actieven, die zowel spender als spaarder zijn, zijn van alle milieus het meest vatbaar voor de invloed van finfluencers. Ze volgen vaak meerdere finfluencers en raadplegen hen voor diverse financiële vragen: van overzicht houden en besparen tot risicovollere zaken zoals beleggen en (online) gokken.
Deze groep onderschat de risico’s van finfluencer-adviezen. Ze geloven vaker dat finfluencers eerlijk zijn over hun financiële situatie en alle risico’s benoemen. Ook hebben ze meer vertrouwen in de adviezen, gaan ze ervan uit dat deze realistisch zijn en dat gesponsorde producten en diensten daadwerkelijk van goede kwaliteit zijn. Ambitieuze actieven—waarvan vooral mannen van 18 tot 35 jaar—laten zich dan ook vaker beïnvloeden om te investeren in door finfluencers gepromote producten en diensten.
Toch zijn ambitieuze actieven ook voorzichtig. Ze raadplegen voor financieel advies ook financiële instellingen, financieel experts, familieleden en vrienden. Het advies van finfluencers vormt dus niet hun enige waarheid. Ze raadplegen een breder scala aan adviseurs om hun financiële keuzes op de baseren.
Vrijwillig soberen en financieel intelligenten zien vooral risico’s
Finfluencers zijn minder populair bij zowel de niet-materialistische vrijwillig soberen, als de weloverwogen financieel intelligenten. Deze twee milieus volgen nauwelijks finfluencers en zoeken zelden financieel advies via sociale media. Ze vinden de adviezen onrealistisch, wantrouwen de eerlijkheid van finfluencers over eventuele risico’s en twijfelen vaker aan de kwaliteit van door hen gepromote producten en diensten.
Die afwijzing komt voort uit verschillende dieperliggende waarden. Vrijwillig soberen vinden geld niet belangrijk. Zij steken het liefst zo min mogelijk tijd en moeite in geldzaken. Financiële experts, zoals boekhouders en accountants, maar ook finfluencers, hebben hen daarom weinig te bieden. Financieel intelligenten staan juist positief tegenover geld en willen dat serieus aanpakken. Finfluencers zijn voor hen geen serieuze bron om financiële keuzes op te baseren. Zij kijken hiervoor liever naar financiële instellingen, zoals banken of boekhouders.
Wat doen finfluencers in de toekomst?
Finfluencers winnen aan populariteit in Nederland, vooral onder ambitieuze actieven die hen als betrouwbare bron voor financieel advies zien, maar de risico’s vaak nog onderschatten. De vraag is of finfluencers in de toekomst nog meer Nederlanders zullen overtuigen. Daarom is het van belang dat financiële instellingen blijven inzetten op educatie van de gouden bergen die sommige finfluencers beloven en de financiële risico’s die daaraan verbonden zijn.
Ben je benieuwd wat Fintality hierin kan betekenen? Lees hier meer over het model dat inzicht geeft in de drijfveren van Nederlanders als het gaat om financiële zaken óf neem contact op met ons via onderstaande contactgegevens.
Email
Functie Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 75
Email
Functie Research Manager
Telefoon +31 20 589 82 18