Toegankelijkheid

Skip to main content

Houd de achterdeur dicht met goede Employer Branding

21 april 2020

Ruim de helft (61%) van alle young professionals op de arbeidsmarkt verlaat binnen twee jaar hun eerste baan. Dat is een enorme groep jonge mensen die waarschijnlijk vol enthousiasme begint met werken, maar al snel gedesillusioneerd raakt. Volgens recent onderzoek zijn de twee grootste boosdoeners onvrede over de bedrijfscultuur en het gebrek aan doorgroeimogelijkheden.

Er lijkt dus een mismatch te zijn tussen de wensen die de jongere generatie heeft, en wat organisaties hen bieden. Als die verwachtingen van (nieuwe) medewerkers niet stroken met de werkelijkheid loopt talent misschien wel via de voordeur binnen, maar er door de achterdeur net zo hard weer uit. Hoe kun jij dit voorkomen?

 

Een sterke voorkeurspositie

Om talent aan te trekken en ook te behouden, is het belangrijk dat je een goede employer brand hebt: een voorkeurspositie bij werknemers die in jouw doelgroep vallen.

Dat doe je door zowel intern als extern te communiceren over de werksfeer, waar jouw organisatie voor staat en over de employee value proposition die jullie bieden. Je geeft talent zo al voordat ze bij je beginnen een goed beeld van het bedrijf, wat de mogelijkheden zijn en wie hun collega’s zullen worden.

Een organisatie die aansluit bij hun eigen waarden en voorkeuren is voor mensen tenslotte aantrekkelijker om bij te solliciteren. En als het beeld dat ze vooraf hebben blijkt te kloppen als ze eenmaal aan de slag gaan, zullen ze ook graag bij je blijven.

 

Maak gebruik van verschillende opties

In jouw employer branding strategie kun je gebruik maken van onder andere blogs, video’s en social media berichten om het verhaal van de organisatie te vertellen. Een mooi voorbeeld is het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). In 2019 werden zij door Randstad benoemt tot meest aantrekkelijke non-profit werkgever van Nederland.

Het LUMC onderscheidt zich doordat collega’s veel kunnen leren van elkaar, en door de uitgebreide innovatie- en onderzoeksmogelijkheden. Dat zie je in hun communicatie heel goed terug. Er zijn veel persoonlijke verhalen van medewerkers op de website te vinden, de vacatureteksten benoemen de manieren waarop sollicitanten zich bij hen kunnen ontwikkelen en de organisatie maakt aansprekende video’s waarin je direct toekomstige collega’s kunt ontmoeten.

 

Het echte verhaal

Om een echte employer of choice te worden en jouw werkgeversmerk goed in de markt te zetten, is het belangrijk dat het verhaal past bij de organisatie. Zoals ook het LUMC dat doet. Want als jouw employer brand niet overeenkomt met de werkelijkheid knappen (jonge) medewerkers snel af, en gaan ze op zoek naar een bedrijf dat wel doet wat het zegt te doen.

Maar hoe kom je er nu achter wat jouw verhaal is? Daarvoor kun je gebruik maken van de volgende methoden:

  • Kijk naar de ‘algemene’ strategie van de organisatie. De kernwaarden die hierin staan zijn waarschijnlijk ook relevant en toepasbaar voor je arbeidsmarktcommunicatie. Daarnaast is het voor effectieve employer branding belangrijk dat het beeld dat je voor (potentiële) werknemers schetst, aansluit bij het imago dat de organisatie al heeft of juist wenst.
  • Ga met je huidige medewerkers in gesprek. Een sterke employer brand helpt je niet alleen om nieuw talent aan te trekken, maar ook om huidige medewerkers te behouden doordat zij zich thuis voelen in het bedrijf. Door hen te vragen wat de organisatie bijzonder maakt, heb je meer zicht op de waarden die jullie delen en kun je misschien meteen wat van die mooie verhalen naar buiten toe vertellen. Juist dit soort verhalen kunnen de ‘haakjes’ zijn om je doelgroep aan te spreken.
  • Zoek naar meningen van mensen buiten de organisatie. Vooral online zijn er genoeg plekken om je oor te luister te leggen, waarmee je kunt bepalen hoe anderen jouw organisatie zien en of je daar iets aan moet doen. Vraag bijvoorbeeld eens een collega wat voor berichten zij op social media over jullie organisatie voorbij zien komen, of kijk op Glassdoor om te zien wat (voormalige) werknemers en sollicitanten over je zeggen.

 

Zet je werkgeversmerk goed neer

Ook als je gebruik maakt van alle bovenstaande tips en manieren, kan het best een uitdaging zijn om een goede employer branding strategie op te zetten. Want hoe weet je welke doelgroep je daarmee wilt bereiken? Welke communicatievormen passen bij die doelgroep en bij jou als organisatie? Waar begin je überhaupt met zo’n strategie?

Neem contact op met Ester Koot of Sanne Audenaert als je meer wilt weten over onderzoek dat de juiste haakjes biedt voor employer branding en het opzetten van een goede strategie.

 


Vragen?
Sanne van Elsas

Email
Functie HR-onderzoeksadviseur
Telefoon +31 (0)20 58 98 242

Ester Koot

Email
Functie Senior strategy consultant HRM
Telefoon +31 (0)20 589 82 36


Gerelateerde artikelen

Black Friday: 40% meer deelnemers dan in 2018

Ruurd Hielkema
25 november 2019

Nederlanders lachen om gekke eigenaardigheden

Kevin Hengstz
26 september 2018

Bezinning of alles even achter je laten? Hoe twee doelgroepen na ruim een jaar corona verschillen in hun blik op vakanties.

Cecilia Keuchenius
19 mei 2021

Cybersecurity: hoe zorg je voor bewustwording en gedragsverandering?

Kevin Hengstz
04 februari 2021
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency