Koopwoede of koopwijsheid? Hoe Nederlanders Black Friday en Cyber Monday aanpakken
Met Black Friday trappen we het kortingsseizoen in aanloop naar de feestdagen weer af. En voor wie Black Friday moet missen, niet getreurd, want drie dagen later kunnen we wéér profiteren van hoge kortingen tijdens Cyber Monday. Deze kortingsdagen, die zijn overgewaaid vanuit de Verenigde Staten, stijgen ook in Nederland in populariteit. En toch zien we grote verschillen in hoe men deze kortingsdagen aanvliegt.
Fintality: wie is vatbaar voor kortingsdagen?
Nederlanders verschillen aanzienlijk in hoe zij kijken naar én omgaan met kortingsdagen zoals Black Friday en Cyber Monday. Zo houdt de één zijn geld het liefste zo veel mogelijk op zak, gaat de ander zorgvuldig op zoek naar de beste deal en kijken anderen er juist naar uit om veel geld te , zonder al te veel planning vooraf.
Binnen Motivaction onderscheiden we vijf groepen op basis van hun kijk en omgang met geld: de Fintality-milieus. Als je je doelgroep goed kent, weet je ook hoe je hen het beste kunt aanspreken of stimuleren tot ander gedrag. Dit is waardevolle informatie om je strategie als winkelier of online webshop op aan te passen.
- Financieel intelligenten: twee derde van deze gedisciplineerde en weloverwogen groep verwacht dit jaar niet deel te nemen aan kortingsdagen zoals Black Friday en Cyber Monday, vooral omdat zij er minder op vertrouwen dat producten tijdens deze kortingsdagen ook echt goedkoper zijn. Wie toch deelneemt, doet dat vooral met voorbedachten rade. Financieel intelligenten oriënteren zich vooraf uitgebreid, vergelijken prijzen bij verschillende (web)winkels en doen minder impulsaankopen. Ze hebben daardoor niet snel spijt van hun aankopen en retourneren artikelen nauwelijks nadat de kortingsdagen voorbij zijn.
- Vrijwillig soberen: deze spaarzame en duurzame Nederlanders vliegen de kortingsdagen bescheiden aan. Bijna 80% doet er niet aan mee, vaak vanuit duurzame en minimalistische overwegingen. Deze groep koopt liever niets tenzij dat écht nodig is, bijvoorbeeld wanneer een apparaat kapot is en vervangen moet worden. Ook vinden ze de kortingen het niet waard om op te wachten en trekken ze in twijfel of de producten wel echt afgeprijsd zijn. Ze zijn groot voorstander van het verminderen van het aantal kortingsdagen en sluiten zich vaak aan bij Green Friday, een initiatief van bedrijven geen kortingen geven om consumenten bewust te maken van overconsumptie.
- Gecontroleerde genieters: deze Nederlanders, die gericht zijn op financiële zekerheid maar ook genieten van nieuwe aankopen, zien kortingsdagen als het ultieme moment om uit te pakken. Deze koopjesjagers halen veel voldoening uit het vinden van een goede deal. Ze bekijken vooraf welke deals ze kunnen scoren, maar willen ook in de winkel verrast worden door tegen iets leuks aan te lopen. Kortingsdagen moeten volgens gecontroleerde genieters vooral blijven bestaan en mogen zelfs toenemen.
- Ambitieuze actieven: deze groep, die goed is in sparen maar minstens evengoed in spenden, geniet met veel optimisme van kortingsdagen zoals Black Friday en Cyber Monday. Ze smullen ervan en stellen hun aankopen maar al te graag uit voor de verwachte hoge kortingen. Een middagje geld erdoorheen jagen is bij hen een bekend fenomeen, soms met spijt achteraf. Daardoor retourneren ambitieuze actieven hun aankopen na afloop van deze kortingsdagen ook vaker dan anderen. Ze vertrouwen dat producten tijdens kortingsdagen ook daadwerkelijk afgeprijsd zijn, ondanks de geruchten dat sommige aanbieders hun prijzen in de aanloop naar de kortingsdagen verhogen. Ze vinden daarom dat er nog meer kortingsdagen zoals Black Friday en Cyber Monday mogen zijn.
- Lichtvaardig impulsieven: deze Nederlanders, die vooral in het hier en nu leven, vliegen de kortingsdagen aan met veel enthousiasme maar ook spontaniteit. Ze kijken in het moment wel of zij zin hebben om eraan deel te nemen. Doordat ze impulsief handelen, hebben zij achteraf ook vaak spijt van hun aankoop. Ze maken daardoor ook vaker gebruik van de mogelijkheid om te retourneren. Lichtvaardig impulsieven hebben, net zoals de ambitieuze actieven, vertrouwen in de kortingsprijzen van aanbieders en zien het aantal kortingsdagen zoals Black Friday en Cyber Monday dan ook graag toenemen.
Ben je benieuwd wat Fintality voor jouw organisatie kan betekenen? Lees hier meer over het model dat meer inzicht geeft in de drijfveren van Nederlanders als het gaat om financiële zaken óf neem contact met ons op via onderstaande contactgegevens.
Email
Functie Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 75
Email
Functie Research Manager
Telefoon +31 20 589 82 18