Toegankelijkheid

Skip to main content

Zomer komt eraan: 1 op de 5 heeft airco

17 juni 2021

Het wordt steeds vaker tropisch heet in Nederland en de airco wint terrein. In circa 1 op de 5 huishoudens (19%) is er nu minstens één aanwezig. Dat blijkt uit onderzoek van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal, uitgevoerd door Motivaction. Met verplaatsbare, mobiele airco's probeert 56 procent van deze aircobezitters het hoofd koel te houden terwijl de rest een vaste 'split-unit' aan de muur heeft hangen. Het airco-bezit mag dan stijgen, een grote meerderheid van de Nederlanders kiest voor andere maatregelen. 

"De beste methode is om de hitte zoveel mogelijk buiten je huis te houden. Dan heb je geen airco nodig, of je voorkomt dat de airco onnodig hard moet werken. De grote meerderheid van de ondervraagden weet dat - en doet dat consequent. We zien dat veel mensen kiezen voor zonwering aan de buitenkant, zoals screens, rolluiken en markiezen - of voor dichte gordijnen. Ook verwacht 77 procent deze zomer overdag ramen en deuren zoveel mogelijk dicht te houden’’, zo somt Pim Nusselder, expert energie van Milieu Centraal de belangrijkste populaire maatregelen op. 

 

Airco of ventilator? 
​"Dat is slim, want daardoor bespaar je ook flink op je stroomkosten. Veel Nederlanders (65 procent) gaan er vanuit dat airco's te veel energie verbruiken. Binnen de grote groep die geen airco wil, is het verbruik voor circa de helft (45%) reden om geen airco aan te schaffen. Onder twintigers en dertigers is er een iets grotere neiging naar de airco." 

"Het is jammer dat bij de keuze voor een airco de voorkeur uitgaat naar de mobiele airco, terwijl we weten dat deze niet goed werkt" legt Nusselder uit. "Want er moet dan een afvoerslurf naar buiten, vaak door een open raam - waardoor de hitte weer makkelijk naar binnen komt. Verder zetten de eigenaren hun airco vaak pas aan als het binnen al heet is, terwijl zo'n apparaat dan te hard moet draaien en niet optimaal functioneert. Zo raak je honderden euro's kwijt, je belast het milieu en het probleem is niet opgelost. Als je een airco toch noodzakelijk vindt in jouw situatie, kies dan voor een exemplaar aan de muur, ofwel een split-unit." 

Een ventilator kan een alternatief zijn. Die zorgt nu al in 57​​​​​​​​​ procent van de huishoudens voor een verkoelend briesje. Bovendien denkt 13 procent  komende zomer een (extra) ventilator aan te gaan schaffen. In vergelijking met de airco liggen aanschafprijs en energieverbruik van een ventilator stukken lager. 

 
Nachtkoeling 
Veel Nederlanders (60%) gebruiken de koelte van de nacht om de woningtemperatuur weer te verlagen voor de volgende dag door ’s avonds of ‘s nachts de ramen open te houden. Dat bevalt redelijk tot goed, blijkt uit de cijfers en 71 procent verwacht dit komende zomer (zeker) te gaan doen; 14 procent zegt ‘misschien’.  

Het is heel simpel: zet 's avonds een raam open waardoor wel de lucht naar binnen kan, maar niet de inbreker. Verse zuurstof is natuurlijk ook overdag nodig, bijvoorbeeld via ventilatieroosters. 
Nusselder: "Het is een slimme investering om de hitte nog beter buiten te houden met isolatie: spouwmuren, HR++glas en vooral onder je dak. Daar heb je natuurlijk in de winter veel plezier van. Kijk ook direct om je huis. Een groene tuin verdampt veel vocht, waardoor het al een paar graden koeler voelt. Stuk voor stuk zijn dit slimme maatregelen die je huis koel helpen houden." 

 

Over het onderzoek

Een samenvatting van het onderzoeksverslag is op te vragen bij Milieu Centraal.

Het onderzoek is kwantitatief uitgevoerd door middel van een online vragenlijst van 12 vragen onder n=1.003 Nederlanders van 18-80 jaar (afkomstig uit het StemPunt panel van Motivaction). Deze steekproef is representatief op basis van opleiding, leeftijd, geslacht, regio, waardenoriëntatie (Mentality) en alle combinaties hiertussen.

Het veldwerk vond plaats van 27 tot en met 30 mei 2021.


Vragen?
Cecilia Keuchenius

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

Tweede meting ReputatiePanel: Denken in algemeenheden bemoeilijkt het bepalen van de waarde van reputatie

Karel Slootman
10 juli 2020

Emerce100: de beste bedrijven in e-business 2022

Jeroen Senster
29 april 2021

Welke rol spelen ouders bij het kiezen van vervolgonderwijs voor hun kind?

Maartje Rooker
27 mei 2020

Het Nationale BBQ-onderzoek 2018: Belgen experimenteren meer achter de BBQ dan Nederlanders

Ruurd Hielkema
21 augustus 2018
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency