Onderzoek Motivaction wijst uit: Radio is springlevend en we luisteren het meest aandachtig naar BNR
Recent onderzoek van Motivaction heeft uitgewezen dat radio in Nederland nog steeds een uitstekend imago heeft. Ondervraagden bestempelden het, al meermaals ter dood verklaarde, medium vaak als ‘toegankelijk’ en ‘interessant’. Ook worden nieuwere vormen als audio on demand en podcasts met veel aandacht beluisterd.
Van alle radiostations in Nederland wordt BNR het meest aandachtig beluisterd.
Met aandacht luisteren naar BNR én de reclameblokken.
- 81% van de BNR-luisteraars geeft aan met (veel) aandacht naar BNR te luisteren, tegenover een gemiddelde van 41% van de luisteraars van overige zenders.
- 18% van de ondervraagden geeft aan met aandacht naar de reclameblokken van BNR te luisteren. Bij de overige zenders is dit 7%
Uit het onderzoek blijkt verder dat:
- Men het meest geconcentreerd naar BNR luistert van alle zenders (82% t.o.v. gemiddeld 36% bij de overige zenders).
- Men niets van de zender wil missen wanneer men luistert (64% t.o.v. gemiddeld 31% bij de overige zenders).
- Men echt de tijd neemt om te luisteren (63% t.o.v. gemiddeld 32% bij de overige zenders).
Mireille van Ark, hoofdredacteur BNR Nieuwsradio: “Dit onderzoek toont aan dat de journalistieke keuzes van de redactie bijdragen aan hoogwaardige en slimme inhoud, waar zakelijke beslissers en professionals, van jong tot oud, met veel aandacht naar luisteren. Je zet BNR aan om beter geïnformeerd te zijn en geprikkeld te worden. Mensen zijn bereid om daar tijd en aandacht in te steken, dat is waar we het uiteindelijk voor doen.”
Lex van Meurs, senior research consultant Motivaction: “BNR wordt aandachtiger beluisterd dan de tien andere onderzochte radiozenders. BNR scoort onder haar luisteraars ook het hoogst op interessant, betrouwbaar en geconcentreerd beluisteren. BNR heeft hiermee een heel bijzondere positie in het Nederlandse radiolandschap.”
Over het onderzoek:
Het onderzoek beantwoordt de vraag met hoeveel aandacht er naar radio wordt geluisterd. Maar ook, belangrijk voor adverteerders; hoe zit het met aandacht voor de reclame en de verschillen per zender?
Het onderzoek is in opdracht van FD Mediagroep uitgevoerd onder 1722 ondervraagden waarvan 824 luisteraars van 11 landelijke radiozenders en is representatief voor Nederlanders van 25 tot en met 75 jaar. Om voldoende BNR Nieuwsradio luisteraars in de steekproef te krijgen is er gebruik gemaakt van oversampling. Inclusief de oversampling deden er in totaal 529 BNR Nieuwsradio luisteraars mee met het onderzoek. De veldwerkperiode van het onderzoek liep van 8 maart t/m 16 maart 2021.
Motivaction is een marktonderzoeksbureau in Amsterdam met grote expertise in kwalitatief en kwantitatief onderzoek en Marketing- en communicatieadvies. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.
FD Mediagroep is een toonaangevende informatiebedrijf voor zakelijk Nederland. Met sterke merken als o.a. Het Financieele Dagblad, BNR Nieuwsradio en Company.Info informeert zij ondernemers, bestuurders en andere professionals over alles wat speelt op de financieel-economische markt.