Impulsieve individualisten
Maak kennis met de segmenten!
Wie zijn de impulsieve individualisten?
De spontane consument die in de eerste plaats streeft naar een plezierig en comfortabel leven.
Ambities
- Vrij zijn en zorgeloos leven
- Vermaak
- Leven met de dag
Maatschappij en politiek
- Weinig betrokken bij politiek
- Verlangen naar erkenning en waardering
- Vermijden complexiteit
- Minder bezig met duurzaamheid
Werken en presteren
- Werken om te leven
- Geen streven naar vastigheid of verantwoordelijkheid
- Focus op korte termijn, wel wens om hogerop te komen
Leefstijl
- Impulsief, gericht op het hier en nu
- Materialistisch
- Open voor nieuwe ervaringen
- Wel attracties en evenementen, niet musea en theater
- Aandacht voor uiterlijk
Sociale relaties
- Informeel
- Niet hiërarchisch
Sociodemografie
- Wonen vaak in stedelijk gebied
- Vaker 15-25 jaar, minder 60+
- Ongeveer evenveel mannen als vrouwen
Het Model
Het Mentality-model deelt Nederlanders op in acht milieus naar hun levensinstelling. Deze milieus definiëren we op basis van persoonlijke opvattingen en waarden die aan de leefstijl van elke groep ten grondslag liggen. Mensen uit hetzelfde milieu hebben gedeelde waarden ten aanzien van werk, vrije tijd en politiek, en tonen overeenkomstige ambities, drijfveren en consumentengedrag.
Kosmopolieten (18%)
Kritische wereldburgers die postmoderne waarden als ontplooien en beleven integreren met moderne waarden als succes, materialisme en genieten
Nieuwe conservatieven (8%)
De liberaal-conservatieve maatschappelijke bovenlaag die technologische ontwikkeling omarmt, maar terughoudend staat tegenover sociale en culturele vernieuwing.
Traditionele burgerij (8%)
De moralistische, plichtsgetrouwe en op de status-quo gerichte burgerij die vasthoudt aan tradities en materiële bezittingen.
Moderne burgerij (21%)
De conformistische, statusgevoelige burgerij die het evenwicht zoekt tussen traditie en moderne waarden als consumeren en genieten.
Impulsieve individualisten (13%)
De spontane consument die in de eerste plaats streeft naar een plezierig en comfortabel leven.
Opwaarts mobielen (12%)
De carrièregerichte individualisten met een uitgesproken fascinatie voor sociale status, nieuwe technologie, risico en spanning.
Postmaterialisten (11%)
De maatschappijkritische idealisten die zichzelf willen ontplooien, stelling nemen tegen sociaal onrecht en opkomen voor het milieu.
Postmoderne hedonisten (9%)
De pioniers van de beleveniscultuur, waarin experiment en het breken met morele en sociale conventies doelen op zichzelf zijn geworden.
Kosmopolieten
Kritische wereldburgers die postmoderne waarden als ontplooien en beleven integreren met moderne waarden als succes, materialisme en genieten.
Postmoderne hedonisten
De pioniers van de beleveniscultuur, waarin experiment en het breken met morele en sociale conventies doelen op zichzelf zijn geworden.
Impulsieve individualisten
De spontane consument die in de eerste plaats streeft naar een plezierig en comfortabel leven.
Moderne burgerij
De conformistische, statusgevoelige burgerij die het evenwicht zoekt tussen traditie en moderne waarden als consumeren en genieten.
Traditionele burgerij
De moralistische, plichtsgetrouwe en op de status-quo gerichte burgerij die vasthoudt aan tradities en materiële bezittingen.
Postmaterialisten
De maatschappijkritische idealisten die zichzelf willen ontplooien, stelling nemen tegen sociaal onrecht en opkomen voor het milieu.
Nieuwe conservatieven
De liberaal-conservatieve maatschappelijke bovenlaag die technologische ontwikkeling omarmt, maar terughoudend staat tegenover sociale en culturele vernieuwing.
Opwaarts mobielen
De carrièregerichte individualisten met een uitgesproken fascinatie voor sociale status, nieuwe technologie, risico en spanning.
Vragen?
Sander Metaal
Ervaren sociaal- en marktonderzoeker gespecialiseerd in onderzoek naar toegepaste waarden. Met ruim 15 jaar ervaring in uiteenlopende branches; centrale en lokale overheid, financiën, reclame, onderwijs, duurzame goederen, media, ngo's.
-
Email
-
Functie
Hoofd Waarden en Normen onderzoek (Head of Values Research)
-
Telefoon
Deze klanten en opdrachtgevers
mogen we helpen met Mentality
mogen we helpen met Mentality
Het imago van de railinfrasector
Inzicht in de bekendheid en het imago van een werksector
Concrete haakjes voor communicatiestrategie
Camera, licht, actie: op zoek naar de perfecte filmtrailer
Vergelijking kijkintentie op basis van 3 trailers
Haakjes ter optimalisatie van de filmtrailer
Zomeronderzoek: Hoe denkt de Nederlandse beroepsbevolking over werken in de reissector?
Inzicht in het imago van een werksector
Wat zijn de 'parels' van de reissector om mensen te werven
WOMEN Inc. 'Gewoongesteld' campagne maakt menstruatie bespreekbaar
Inzicht in hoe jongeren denken en praten over menstruatie
Educatie over menstruatie beter aan laten sluiten bij de behoeften van jongeren