Kosmopolieten
![Wie zijn de kosmopolieten](/templates/yootheme/cache/22/wie-zijn-kosmopolieten-22e3f210.jpeg)
![Wie zijn de kosmopolieten](/templates/yootheme/cache/22/wie-zijn-kosmopolieten-22e3f210.jpeg)
Wie zijn de kosmopolieten?
Kritische wereldburgers die postmoderne waarden als ontplooien en beleven integreren met moderne waarden als succes, materialisme en genieten.
![Kosmopolieten ambities](/templates/yootheme/cache/85/ambities-85c54ab1.jpeg)
Ambities
- Maatschappelijk succes
- Zelfontplooiing
- Sociaal bewogen
![Kosmopolieten Maatschappelijk en politiek geïnteresseerd](/templates/yootheme/cache/a0/maatschappij-politiek-a0a27b52.jpeg)
Maatschappij en politiek
- Internationaal georiënteerd
- Maatschappelijk en politiek geïnteresseerd
- Tolerant
![Kosmopolieten Werken en presteren](/templates/yootheme/cache/00/werken-presteren-00ab9283.jpeg)
Werken en presteren
- Centrale drijfveer
- Ambitieus
- Inkomensverbetering
- Verschaft identiteit en status
![Kosmopolieten leefstijl](/templates/yootheme/cache/b6/leefstijl-b6224899.jpeg)
Leefstijl
- Consumptiegericht
- Materialistisch en technologie-minded
- Impulsief en avontuurlijk
- Statusgevoelig, gehecht aan etiquette
- Kunst en cultuur
![Kosmopolieten sociale relaties](/templates/yootheme/cache/2f/sociale-relaties-2f1d0630.jpeg)
Sociale relaties
- Netwerker
- Gericht op gelijkgestemden
![Kosmopolieten sociodemografie](/templates/yootheme/cache/06/sociodemografie-06266f8e.jpeg)
Sociodemografie
- Evenveel mannen als vrouwen
- Meer jongeren
- Meer hoge inkomens
Het Model
Het Mentality-model deelt Nederlanders op in acht milieus naar hun levensinstelling. Deze milieus definiëren we op basis van persoonlijke opvattingen en waarden die aan de leefstijl van elke groep ten grondslag liggen. Mensen uit hetzelfde milieu hebben gedeelde waarden ten aanzien van werk, vrije tijd en politiek, en tonen overeenkomstige ambities, drijfveren en consumentengedrag.
![](/templates/yootheme/cache/bd/basismodel-mentality-bd47c018.png)
Kosmopolieten (18%)
Nieuwe conservatieven (8%)
Traditionele burgerij (8%)
Moderne burgerij (21%)
Impulsieve individualisten (13%)
Opwaarts mobielen (12%)
Postmaterialisten (11%)
Postmoderne hedonisten (9%)
![](/templates/yootheme/cache/99/basismodel-mentality-992f3d22.png)
![mentality milieu kosmopolieten](/templates/yootheme/cache/08/Kosmopolieten-082584d4.jpeg)
![mentality milieu kosmopolieten](/templates/yootheme/cache/08/Kosmopolieten-082584d4.jpeg)
Kosmopolieten
![mentality milieu postmoderne hedonisten](/templates/yootheme/cache/f7/postmodern-f7751f8e.jpeg)
![mentality milieu postmoderne hedonisten](/templates/yootheme/cache/f7/postmodern-f7751f8e.jpeg)
Postmoderne hedonisten
![mentality milieu impulsieve individualisten](/templates/yootheme/cache/45/impuls-45099255.jpeg)
![mentality milieu impulsieve individualisten](/templates/yootheme/cache/45/impuls-45099255.jpeg)
Impulsieve individualisten
![mentality milieu moderne burgerij](/templates/yootheme/cache/99/moderne-burg-99ce1b07.jpeg)
![mentality milieu moderne burgerij](/templates/yootheme/cache/99/moderne-burg-99ce1b07.jpeg)
Moderne burgerij
![mentality milieu traditionele burgerij](/templates/yootheme/cache/79/traditionele-burg-79b93deb.jpeg)
![mentality milieu traditionele burgerij](/templates/yootheme/cache/79/traditionele-burg-79b93deb.jpeg)
Traditionele burgerij
![Mentality milieu postmaterialisten](/templates/yootheme/cache/58/postmaterialisten-5813a2d0.jpeg)
![Mentality milieu postmaterialisten](/templates/yootheme/cache/58/postmaterialisten-5813a2d0.jpeg)
Postmaterialisten
![mentality milieu conservatieven](/templates/yootheme/cache/8c/conservatief-8cd739f4.jpeg)
![mentality milieu conservatieven](/templates/yootheme/cache/8c/conservatief-8cd739f4.jpeg)
Nieuwe conservatieven
![mentality milieu opwaarts mobielen](/templates/yootheme/cache/2f/mobielen-2fccd44b.jpeg)
![mentality milieu opwaarts mobielen](/templates/yootheme/cache/2f/mobielen-2fccd44b.jpeg)
Opwaarts mobielen
Vragen?
Sander Metaal
Ervaren sociaal- en marktonderzoeker gespecialiseerd in onderzoek naar toegepaste waarden. Met ruim 15 jaar ervaring in uiteenlopende branches; centrale en lokale overheid, financiën, reclame, onderwijs, duurzame goederen, media, ngo's.
-
Email
-
Functie
Hoofd Waarden en Normen onderzoek (Head of Values Research)
-
Telefoon
![](/templates/yootheme/cache/1a/pers_sanderm-1ae59c8c.jpeg)
mogen we helpen met Mentality
![](/templates/yootheme/cache/b0/Menstruatie-Case-Thumbnail-b0887fbe.jpeg)
![](/templates/yootheme/cache/97/Techleap-Case-Thumbnail-97718517.jpeg)
![](/templates/yootheme/cache/63/Case-Alliander-Thumbnail-63351bc6.jpeg)
![](/templates/yootheme/cache/e1/MilieuCentraal-Case-Thumbnail-e1496401.jpeg)