Moderne burgerij
Wie zijn de moderne burgers?
De conformistische, statusgevoelige burgerij die het evenwicht zoekt tussen traditie en moderne waarden als consumeren en genieten.
Ambities
- Balans vinden tussen traditionele normen en waarden en verandering
- Gezin als hoeksteen van de samenleving
- Status en aanzien verwerven
Maatschappij en politiek
- Verlangen naar autoriteit en regels
- Verlangen naar erkenning en waardering
Werken en presteren
- Zekerheid
- Inkomen én uitdaging
Leefstijl
- Conformistisch en risicomijdend
- Regelmatig leven
- Consumptie- en vermaakgericht
- Materialistisch en statusgevoelig
Sociale relaties
- Gezin en familie staan centraal
- Traditionele rolverdeling
Sociodemografie
- Evenveel mannen als vrouwen
- Alle leeftijden
- Relatief laagopgeleid
- Alle inkomensniveaus
Het Model
Het Mentality-model deelt Nederlanders op in acht milieus naar hun levensinstelling. Deze milieus definiëren we op basis van persoonlijke opvattingen en waarden die aan de leefstijl van elke groep ten grondslag liggen. Mensen uit hetzelfde milieu hebben gedeelde waarden ten aanzien van werk, vrije tijd en politiek, en tonen overeenkomstige ambities, drijfveren en consumentengedrag.
Kosmopolieten (18%)
Nieuwe conservatieven (8%)
Traditionele burgerij (8%)
Moderne burgerij (21%)
Impulsieve individualisten (13%)
Opwaarts mobielen (12%)
Postmaterialisten (11%)
Postmoderne hedonisten (9%)
Kosmopolieten
Postmoderne hedonisten
Impulsieve individualisten
Moderne burgerij
Traditionele burgerij
Postmaterialisten
Nieuwe conservatieven
Opwaarts mobielen
Vragen?
Sander Metaal
Ervaren sociaal- en marktonderzoeker gespecialiseerd in onderzoek naar toegepaste waarden. Met ruim 15 jaar ervaring in uiteenlopende branches; centrale en lokale overheid, financiën, reclame, onderwijs, duurzame goederen, media, ngo's.
-
Email
-
Functie
Hoofd Waarden en Normen onderzoek (Head of Values Research)
-
Telefoon
mogen we helpen met Mentality