Moderne burgerij
![Wie zijn moderne burgers?](/templates/yootheme/cache/8e/wie-zijn-mb-8e4d5813.jpeg)
Wie zijn de moderne burgers?
De conformistische, statusgevoelige burgerij die het evenwicht zoekt tussen traditie en moderne waarden als consumeren en genieten.
![Moderne burger ambities](/templates/yootheme/cache/36/mb-ambities-36593a48.jpeg)
Ambities
- Balans vinden tussen traditionele normen en waarden en verandering
- Gezin als hoeksteen van de samenleving
- Status en aanzien verwerven
![Moderne burger in maatschappij en politiek](/templates/yootheme/cache/95/mb-maatschappij-95ed577c.jpeg)
Maatschappij en politiek
- Verlangen naar autoriteit en regels
- Verlangen naar erkenning en waardering
![Moderne burger Werk en prestaties](/templates/yootheme/cache/b1/mb-werken-b118b05c.jpeg)
Werken en presteren
- Zekerheid
- Inkomen én uitdaging
![Moderne burger leefstijl](/templates/yootheme/cache/72/mb-leefstijl-72f09e51.jpeg)
Leefstijl
- Conformistisch en risicomijdend
- Regelmatig leven
- Consumptie- en vermaakgericht
- Materialistisch en statusgevoelig
![Moderne burger sociale relaties](/templates/yootheme/cache/41/mb-sociaal-413f8a38.jpeg)
Sociale relaties
- Gezin en familie staan centraal
- Traditionele rolverdeling
![Moderne burger sociodemografie](/templates/yootheme/cache/8d/mb-sociodemo-8d785b51.jpeg)
Sociodemografie
- Evenveel mannen als vrouwen
- Alle leeftijden
- Relatief laagopgeleid
- Alle inkomensniveaus
Het Model
Het Mentality-model deelt Nederlanders op in acht milieus naar hun levensinstelling. Deze milieus definiëren we op basis van persoonlijke opvattingen en waarden die aan de leefstijl van elke groep ten grondslag liggen. Mensen uit hetzelfde milieu hebben gedeelde waarden ten aanzien van werk, vrije tijd en politiek, en tonen overeenkomstige ambities, drijfveren en consumentengedrag.
![](/templates/yootheme/cache/bd/basismodel-mentality-bd47c018.png)
Kosmopolieten (18%)
Nieuwe conservatieven (8%)
Traditionele burgerij (8%)
Moderne burgerij (21%)
Impulsieve individualisten (13%)
Opwaarts mobielen (12%)
Postmaterialisten (11%)
Postmoderne hedonisten (9%)
![](/templates/yootheme/cache/99/basismodel-mentality-992f3d22.png)
![mentality milieu kosmopolieten](/templates/yootheme/cache/08/Kosmopolieten-082584d4.jpeg)
![mentality milieu kosmopolieten](/templates/yootheme/cache/08/Kosmopolieten-082584d4.jpeg)
Kosmopolieten
![mentality milieu postmoderne hedonisten](/templates/yootheme/cache/f7/postmodern-f7751f8e.jpeg)
![mentality milieu postmoderne hedonisten](/templates/yootheme/cache/f7/postmodern-f7751f8e.jpeg)
Postmoderne hedonisten
![mentality milieu impulsieve individualisten](/templates/yootheme/cache/45/impuls-45099255.jpeg)
![mentality milieu impulsieve individualisten](/templates/yootheme/cache/45/impuls-45099255.jpeg)
Impulsieve individualisten
![mentality milieu moderne burgerij](/templates/yootheme/cache/99/moderne-burg-99ce1b07.jpeg)
![mentality milieu moderne burgerij](/templates/yootheme/cache/99/moderne-burg-99ce1b07.jpeg)
Moderne burgerij
![mentality milieu traditionele burgerij](/templates/yootheme/cache/79/traditionele-burg-79b93deb.jpeg)
![mentality milieu traditionele burgerij](/templates/yootheme/cache/79/traditionele-burg-79b93deb.jpeg)
Traditionele burgerij
![Mentality milieu postmaterialisten](/templates/yootheme/cache/58/postmaterialisten-5813a2d0.jpeg)
![Mentality milieu postmaterialisten](/templates/yootheme/cache/58/postmaterialisten-5813a2d0.jpeg)
Postmaterialisten
![mentality milieu conservatieven](/templates/yootheme/cache/8c/conservatief-8cd739f4.jpeg)
![mentality milieu conservatieven](/templates/yootheme/cache/8c/conservatief-8cd739f4.jpeg)
Nieuwe conservatieven
![mentality milieu opwaarts mobielen](/templates/yootheme/cache/2f/mobielen-2fccd44b.jpeg)
![mentality milieu opwaarts mobielen](/templates/yootheme/cache/2f/mobielen-2fccd44b.jpeg)
Opwaarts mobielen
Vragen?
Sander Metaal
Ervaren sociaal- en marktonderzoeker gespecialiseerd in onderzoek naar toegepaste waarden. Met ruim 15 jaar ervaring in uiteenlopende branches; centrale en lokale overheid, financiën, reclame, onderwijs, duurzame goederen, media, ngo's.
-
Email
-
Functie
Hoofd Waarden en Normen onderzoek (Head of Values Research)
-
Telefoon
![](/templates/yootheme/cache/1a/pers_sanderm-1ae59c8c.jpeg)
mogen we helpen met Mentality
![](/templates/yootheme/cache/b0/Menstruatie-Case-Thumbnail-b0887fbe.jpeg)
![](/templates/yootheme/cache/97/Techleap-Case-Thumbnail-97718517.jpeg)
![](/templates/yootheme/cache/63/Case-Alliander-Thumbnail-63351bc6.jpeg)
![](/templates/yootheme/cache/e1/MilieuCentraal-Case-Thumbnail-e1496401.jpeg)