Testen van programmaformats
Wanneer is een nieuw televisieformat een succes? Slaat een succesvol buitenlands formatook aan bij de Nederlandse kijker? Om inzicht te krijgen in deze en andere vragen test Motivaction voor diverse opdrachtgevers op regelmatige basis bestaande en nieuwe programmaformats in het eigen onderzoekspanelStemPunt.
Waarom zou je programmaformats testen?
Over het algemeen worden programma’s door zenders gekocht of ontwikkeld op basis van ervaringen uit het verleden, het succes van het programma in andere landen en/of het voldoen aan bepaalde succesfactoren waarvan men weet dat deze werken. De mening van de kijker speelt in dit proces meestal geen directe rol, vreemd omdat de mening van de kijker allesbepalend is voor het succes voor het programma. Gelukkig onderzoeken steeds meer omroepen en zenders echter wél of hun programma-ideeën in de smaak zullen vallen bij de Nederlandse televisiekijker voordat zij besluiten om formats aan te kopen of zelf te ontwikkelen. Maar hoe doe je dat?
Onderbouwing op basis van kwalitatieve én kwantitatieve inzichten
Om betere en goed onderbouwde beslissingen te kunnen nemen, toetsen diverse mediabedrijven hun formats in het panel van Motivaction. Deelnemers aan het onderzoek kijken eerst een volledige aflevering of pilotaflevering. Op die manier krijgen ze namelijk een goed beeld van het programma-idee. Vervolgens beoordelen ze het format en specifieke programma-elementen op een aantal aspecten en vragen we naar of meten we de kijkintentie. In veel gevallen komt dan ook aan bod welke bekende Nederlandse gezichten het beste bij de programma’s zouden passen.
Wat levert het op?
Op basis van de uitkomsten van het onderzoek beslissen onze opdrachtgevers of zij al dan niet deze formats zullen uitzenden op televisie. Dat is mooi, maar hoe weet je dan wie de ideale doelgroep is? Wij gaan daarin nog een stap verder. Aan de hand van de resultaten van het onderzoekgaan wij na bij welke mediadoelgroepen de formats vooral zullen aanslaan. Op basis van deze informatie kan hier de communicatie op worden aangepast of zelfs de zender en het tijdstip waarop de programma’s uiteindelijk worden uitgezonden. Daardoor weet je niet alleen of je een goed format hebt ingekocht, maar ook dat je de juiste doelgroep weet aan te spreken voor het programma.
Email
Functie
Principal Research Consultant
Telefoon +31 (0)6 112 909 67
Email
Functie
Researcher
Telefoon +31 (0)20 58 98 284