Toegankelijkheid

Skip to main content

Vrijetijdsprofielen

Waarom gaat de één op een vrije zaterdag het liefst naar een museum en de ander naar een woonboulevard? Hoe komt het dat sommige mensen het liefst de hele dag op pad zijn en anderen niets liever doen dan in en om hun huis vertoeven? 

Dat wij allemaal sterk verschillen in onze voorkeuren, wensen en behoeften is geen nieuws. Maar wat ligt er ten grondslag aan deze verschillen? Wat motiveert mensen in hun keuze voor hun vrijetijdsbestedingen? Dat is de hamvraag die marketeers en strategen dagelijks bezighoudt wanneer zij hun doelgroep op effectieve wijze aan willen spreken.

Vijf Vrijetijdsprofielen

Om organisaties in de cultuur- en vrijetijdsbranche hiermee te helpen en te adviseren, hebben wij Vrijetijdsprofielen ontwikkeld. Dit is een doelgroepsegmentatie gebaseerd op ons Mentality-model en jarenlange onderzoekservaring in deze branche. Met de Vrijetijdsprofielen onderscheiden we vijf doelgroepen in de Nederlandse samenleving tussen 18-75 jaar. Deze segmenten verschillen duidelijk van elkaar in hun motivaties, wensen en behoeften ten aanzien van hun vrijetijdsbesteding:

Gezelligheidsplanners houden van rust en regelmaat, gezellig (met het gezin), lokaal georiënteerd en prijsbewust. “Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.”

Fijnproevers gaan voor kwaliteit en betrouwbaarheid, klassieke cultuur, rust en bezinning, etiquette, luxe en VIP.

Plezierbelevers willen onbezorgd genieten en zoeken vermaak- en ervaringsgericht. Zij houden van risico en spanning, in het nu leven en willen even ontsnappen aan de dagelijkse sleur.

Verdiepers hebben een brede interesse. Zij houden van persoonlijke ontwikkeling, kunst en cultuur en een volle agenda.  “Een betere wereld begint bij jezelf.”

Pioniers zijn impulsief en vinden vrijheid en tolerantie belangrijk. Ze kiezen voor beleven en ervaren en zijn trendsettend. "Never a dull moment.”

 

Wat levert het op

De Vrijetijdsprofielen bieden inzicht in welke doelgroepen relevant zijn voor jouw organisatie én helpen je keuzes te maken op zowel strategisch en operationeel niveau. Met de Vrijetijdsprofielen kun je onder andere:

  • Bepalen welke doelgroep(en) voor jou het meest interessant is/zijn
  • De positionering van je organisatie aanscherpen
  • Het aanbod afstemmen op je doelgroep(en)
  • De communicatiestrategie aanpassen op je doelgroep(en)
  • Bepalen via welke media je deze doelgroep(en) kunt bereiken

Mogelijke vervolgstappen zijn:

  • Ontwikkeling van persona’s
  • In kaart brengen van de customer journey per doelgroep
  • Testen van proposities en communicatiemiddelen
  • Bepalen waar deze doelgroep(en) woonachtig zijn
  • De doelgroep(en) met onlineadvertenties te targetten
  • Een klantenpanel verrijken met de doelgroep(en)

Meer weten? Download de publicatie door het formulier in te vullen en maak kennis met de Vrijetijdsprofielen.  


Vragen?
Natascha Schippers

Email
Functie Researcher
Telefoon +31 (0)20 58 98 284

Merel Zuiderduin

Email 
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 98


Gerelateerde artikelen

BusinessLocus

Ondernemerschapsstijlen binnen het MKB.
Rob Doornbos
25 maart 2014

Digitality

Wat drijft de digitale consument?
Kevin Hengstz
14 maart 2018

Bestuurs- en burgerschapsstijlen

Bram van der Lelij
25 maart 2014

EtnoMentality

André Kamphuis
25 maart 2014
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency