Toegankelijkheid

Skip to main content

50-plusser in de ban van healthy food en lifestyle

09 maart 2017

Voor 98% van de 50-plussers is gezond ouder worden (zeer) belangrijk. 89% vindt een gevarieerde en uitgebalanceerde voeding hiervoor noodzakelijk. Als zij € 300,- mochten besteden aan iets wat hen helpt gezond ouder te worden, dan zou 49% van hen dit in de eerste plaats besteden aan betere en evenwichtige voeding. Zo blijkt uit de Mature Market Monitor van Motivaction uitgevoerd in samen-werking met AgeWise.

 

Gezonde voeding gaat niet om ‘biologisch’, ‘light’ of vitaminesupplementen

Uitgebalanceerde en gevarieerde voeding betekent voor 50-plussers niet het nuttigen van lightproducten (63%) of het innemen van vitamine- en voedingssupplementen (54%). Zij zien deze producten als (zeer) onbelangrijk voor gezond ouder worden en blijven. Een uitgebalanceerd dieet houdt volgens ouderen vooral in dat je niet te veel eet (75%), drie maaltijden per dag nuttigt (60%) en dat je minder suikerhoudend, vet, en zout voedsel neemt (72%). 50-plussers zijn op zoek naar voedingsmiddelen die hen hierbij het meest helpen. Bij hun aankopen kijken ze dan ook naar eigenschappen als laag zoutgehalte (51%), minder suiker (46%), cholesterolverlagend (42%) en vezelrijk (40%). Minder dan 10% hecht belang aan biologische voedingsmiddelen of probiotica.

 

Uiterlijk amper relevant voor gezond ouder worden

50-plussers hechten weinig belang aan hun uiterlijk als het gaat om gezond ouder worden. Slechts 6% vindt dat gezond ouder worden ook betekent dat je er jonger uitziet dan je daadwerkelijk bent. Minder dan 10% zou een vrije besteding van € 300,- dan ook uitgeven aan cosmetica, een schoonheidssalon of plastische chirurgie.

 

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen

98% vindt gezond ouder worden (zeer) belangrijk. Met de voorbereiding hierop kun je volgens 50-plussers niet vroeg genoeg beginnen. 60% geeft aan dat voor je voor je 40e levensjaar moet starten met gezond ouder worden. 44% geeft zelfs aan dat je voor je 30e moet starten.

 

Het leven begint eigenlijk op je 50e

De beleving van voeding door ouderen hangt samen met de soft spot ‘The Bright Side of Life’ die Edgar Keehnen van AgeWise beschrijft in zijn boek Grey Ocean Strategy. Het gaat om het gevoel dat het leven op de 50e verjaardag pas begint en geen blessuretijd is. Veel mensen voelen zich na hun 50e meer ontspannen en vrijer en staan open voor mogelijkheden in plaats van moeilijkheden, ook wat betreft eet- en drinkgedrag. In vergelijking met jongeren staat gezondheid nóg hoger op de agenda omdat het móét vanwege beperkingen maar ook omdat men bewuster om wíl gaan met voedingsmiddelen. Dit alles draagt eraan bij een mooie tweede helft van het leven te gaan spelen die misschien nog wel spannender wordt dan de eerste.

 

Over het onderzoek
De genoemde resultaten zijn afkomstig uit een online onderzoek dat tussen 23 en 27 juni 2016 is uitgevoerd door Motivaction. Hiervoor zijn 3.700 Nederlanders in de leeftijd van 50 tot 80 jaar uitgenodigd, uiteindelijk deden 1.253 personen mee. Het onderzoek is representatief voor de kenmerken leeftijd, geslacht, opleiding, regio en waardenoriëntatie volgens het Mentality-model van Motivaction. Dit is het derde onderzoek uit een uitgebreid programma dat Motivaction en AgeWise hebben opgezet in het kader van een strategische samenwerking gericht op het verkrijgen van meer kennis over wat ouderen bezighoudt.
 


Vragen?
Marcel Voorn

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

Never waste a good crisis

Ester Koot
21 mei 2021

Van researcher commerciële dienstverlening naar duurzaamheidsexpert

Lieke van Duist
26 augustus 2019

Korting op de zorgpremie voor mensen met een gezonde leefstijl, hoe denken Nederlanders erover?

Talia Cohen Rodrigues
25 april 2024

Nieuwsbrief mei '24: Motivaction genomineerd voor 'Bureau van Het Jaar' en worden alcoholpauzes de nieuwe norm?

Karine Bloem
07 mei 2024
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency