Toegankelijkheid

Skip to main content

BNR Nieuwsradio fragment: Verkenning van de beleving van het asielzoekersvraagstuk in Nederland

16 juni 2016

Op woensdag 16 juni 2016 werd onderzoek Jorrit Hoekstra geïnterviewd door BNR Nieuwsradio over het onderzoek "Verkenning van de beleving van het asielzoekersvraagstuk in Nederland". Bekijk het BNR fragment.

 

Interviewer: Bijna de helft van de Nederlands is positief over het opvangen van asielzoekers blijkt uit een enquête van Motivaction onder ruim 1.000 Nederlanders. Jorrit Hoekstra is onderzoeker bij Motivaction. Uit de cijfers blijkt dat de minderheid negatief is over de opvang, een kwart en de rest staat er neutraal tegenover. Ja het is maar net hoe je er naar kijkt he, hoe moet ik deze cijfers nou interpreteren? Valt het draagvlak mee of tegen?

 

Jorrit Hoekstra: Wat mij in ieder geval opviel is dat als je de beelden in de media moet geloven, dat er heel veel negativiteit is. En dat dat beeld deels ontkracht werkt door de onderzoeksuitkomsten. Maar wat je wel ziet in het onderzoek is dat er wel grote zorgen zijn onder de bevolking en dat dat wel dilemma’s creëert.

 

Interviewer: Dan gaat het naar de vraag, naar het beeld wat mensen van asielzoekers hebben. Wat kwam daar uit?

 

Jorrit Hoekstra: Wat je enerzijds ziet is dat er een aantal zaken zijn die van belang zijn voor je houding ten opzichte van de opvang van asielzoekers. En de aller belangrijkste is de intentie om bij te dragen aan de Nederlandse samenleving. Dat draag in grote maten bij aan of je positief bent of negatief bent over de opvang van asielzoekers. Dat is interessant om te weten. In het onderzoek hebben we vooral naar verdieping proberen te zoeken, waarom hebben mensen nou een bepaalde houding ten opzichten van de opvang van asielzoekers.

Interviewer: En nou werd vanochtend bekend, als we even de onderzoeksresultaten los laten, dat er in Geldermalsen definitief geen AZC komt, geen asielzoekerscentrum. Volgens de gemeente is het nu niet verstandig door de weerstand. Wat denkt u? Vergissen zij zich in het gebrek aan draagvlak met wat u heeft onderzocht?

 

Jorrit Hoekstra: Nou wat je eigenlijk ziet is dat het heel lastig is om algemene uitspraken te doen. Je moet heel goed kijken naar de geografische locatie en ook de verschillende meningen in een bepaalde omgeving die verschillen gewoon heel erg van elkaar. Dus wat je uit het onderzoek ziet is dat hoe dichterbij het komt hoe meer dilemma’s mensen in Nederland ervaren.

 

Interviewer: Dus ook wel hoe meer weerstand er misschien wel is?

 

Jorrit Hoekstra: Precies

 

Meer over het onderzoek


Vragen?

Gerelateerde artikelen

Bijspijkeren gebeurt steeds minder op locatie

Natascha Schippers
09 augustus 2021

Bezinning of alles even achter je laten? Hoe twee doelgroepen na ruim een jaar corona verschillen in hun blik op vakanties.

Cecilia Keuchenius
19 mei 2021

Supermarkt favoriete winkel om energiezuinige lampen in te leveren maar nog onvoldoende bekend

Cecilia Keuchenius
16 mei 2018

Consument wordt steeds kritischer over prijs bij online boodschappen

Clasine van der Wal
25 augustus 2020
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency