Toegankelijkheid

Skip to main content

Etnische supermarkten profiteren optimaal van ramadan

26 mei 2017

Vandaag start de vastenmaand ramadan waarbij moslims van zonsopgang tot zonsondergang niet eten en drinken. Motivaction deed onderzoek naar het boodschappengedrag van Turkse en Marokkaanse Nederlanders tijdens de ramadan. Daar kwam onder meer uit dat zij in de Ramadanmaand meer uitgeven aan de dagelijkse boodschappen dan in de rest van het jaar en dat ze het ramadan-assortiment in reguliere supermarkten te summier vinden.

 

De ramadanparadox

Tijdens de ramadan veranderen eetpatronen, boodschappengedrag, de vrijetijdsbesteding en de gehele dagbesteding van inmiddels ruim een miljoen Nederlandse moslims in Nederland. Dan treedt de ‘ramadanparadox’ op: aan de ene kant gaat het om onthouding, bezinning en matigheid, maar tegelijkertijd zie je dat er juist veel meer wordt uitgegeven aan voedsel, helemaal richting het Suikerfeest.

 

Onderzoek onder Turkse en Marokkaanse Nederlanders in april van dit jaar wijst uit dat zij gemiddeld € 96,- per week besteden aan de dagelijkse boodschappen. Tijdens de ramadan gaat dat naar € 135,- per week. Ruim 40% meer. Dit bedrag lijkt ook te stijgen. Zo ging het in 2014 nog om € 120,- per week in plaats van € 90,- euro per week (30% meer).

 

Een hele maand kerst

Het onderzoek laat zien dat de maand ramadan in het teken staat van eten, drinken en samenzijn met familie en vrienden. Dagelijks wordt uitgebreid en overdadig gekookt voor de iftar – de maaltijd die genuttigd wordt direct na zonsondergang. Nederlandse moslims koken twee keer zo vaak als in de rest van het jaar zelf, ze proberen regelmatig nieuwe recepten uit en de gerechten zijn luxer en rianter. Eigenlijk is de ramadan vergelijkbaar met kerst, maar het duurt een hele maand. Daar komt bij dat men tijdens de ramadan overdag boodschappen doet, met een hongerige maag, waardoor meer wordt gekocht dan nodig en gewoonlijk.

 

Te weinig producten ramadan-assortiment

De reguliere Nederlandse supermarkten besteden in toenemende mate extra aandacht aan de ramadan, door bijvoorbeeld ramadan-displays in de winkel te zetten met een speciaal ramadan-assortiment. Ruim de helft van de vastende Turkse en Marokkaanse Nederlanders vindt echter dat dit niet volstaat (52%). Zij zien het vooral als een marketingactie. Te veel producten ontbreken in het assortiment.

De etnische supermarkten profiteren

Buiten de ramadan doen Turkse en Marokkaanse Nederlanders ongeveer 50% van de boodschappen bij de reguliere supermarkten. Waarbij de Lidl, Albert Heijn en Dirk van den Broek de meest bezochte supermarkten zijn. De andere helft van de boodschappen doen ze bij de etnische supermarkten en slagers. Tijdens de ramadan passen de etnische supermarkten hun assortiment en hun openingstijden aan. Ze draaien op volle toeren en profiteren optimaal van de extra bestedingen van moslims.

 

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek hebben 352 respondenten in de leeftijd van 15 tot 70 jaar de vragenlijst volledig beantwoord. Het onderzoek is representatief voor leeftijd, geslacht en opleiding. De veldwerkperiode van het onderzoek was van 27 maart tot en met 2 mei 2017. 

 

Lees ook:


Vragen?
André Kamphuis

Email 
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 66


Gerelateerde artikelen

De rockende teamleider. Wij spraken onze collega Bart

Damiano Pieters
11 oktober 2022

Match or trash: Welke gedragsbeïnvloeding werkt bij wie?

Cecilia Keuchenius
20 april 2023

Internationaal onderzoek binnen handbereik

Maaike Zijderveld
29 april 2024

Merken tonen steeds meer maatschappelijk engagement

Pieter Paul Verheggen
24 juni 2022
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency