Toegankelijkheid

Skip to main content

Ruime meerderheid wil zelf kiezen over levenseinde

27 oktober 2016

Bijna negentig procent van de Nederlanders wil bij een ongeneeslijke ziekte zeggenschap over zijn of haar levenseinde.

 

Dat stelt het VUmc op basis van een naar eigen zeggen representatieve enquete, die het liet uitvoeren door onderzoeksbureau Motivaction. Het onderzoek vond plaats tussen 12 en 17 september, nog voordat ministers Schippers (VWS) en Van der Steur (Veiligheid en Justitie) eerder deze maand een nieuwe wet voorstelden waarbinnen mensen die hun leven 'af' vinden, hun levenseinde zelf mogen regisseren.

 

Van de ruim 1000 ondervraagde Nederlanders (variërend in leeftijd van 18 tot 80 jaar) geeft 86 procent aan zeggenschap te willen over zijn of haar levenseinde bij ongeneeslijke ziekte. Wat betreft medische behandeling wil 65 procent zelf kunnen kiezen welke behandeling het best bij hen past. Ongeveer vijf procent wil niet zelf mogen kiezen over het eigen levenseinde.

Ruim 80 procent van de ondervraagde Nederlanders ziet graag dat familie en vrienden een oogje in het zeil houden wanneer hun gezondheid kwetsbaar wordt. Slechts 17 procent vindt hulpverlening bij gezondheidsproblemen een taak van de kerk, moskee of plaatselijke gemeente. 

 

Bron: Het Parool, 27.10.2016


Vragen?
Marcel Voorn

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83

Lieke van Duist

Email
Functie Research Manager
Telefoon +31 (0)20 589 82 39


Gerelateerde artikelen

De kracht van onderzoek voor gezondheid en vitaliteit

Talia Cohen Rodrigues
19 januari 2024

Hoe verleid je de vitalo? Inzichten voor een succesvolle marketingaanpak

Pieter Paul Verheggen
21 november 2019

Nieuwsbrief okt '23: Voorkom verkeerde aannames over mediagebruik van jouw doelgroep

Karine Bloem
03 november 2023

Vijf redenen waarom kwalitatief onderzoek een must is

Henriët Hensen
28 augustus 2023
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency