Toegankelijkheid

Skip to main content

Vijf redenen waarom kwalitatief onderzoek een must is

28 augustus 2023

Voor exploratieve vraagstukken en om diepgaande insights over een onderwerp te verzamelen, adviseren wij om kwalitatief onderzoek in te zetten. Kwalitatief onderzoek geeft antwoord op “hoe-en-waarom-vragen”. Zo ontdek je motivaties, behoeften, percepties en emoties, die gedragingen en ideeën van mensen beïnvloeden. Kwalitatief onderzoek levert daarbij ook concrete haakjes op voor vernieuwing of aanscherping van proposities of communicatie. 

 

Vijf redenen om kwalitatief onderzoek te doen:

 1. The naked truth

Kwalitatief onderzoek biedt de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de motivaties, drijfveren en overwegingen die achter gedrag zitten. We gaan op zoek naar het hoe en waarom achter de antwoorden. Ervaren interviewers gaan de diepte in en prikken door sociaal-wenselijke antwoorden heen. 

 2. Uit je bubbel

Door je doelgroep in levenden lijve te zien en te horen praten over wat hen bezighoudt, leer je je doelgroep écht kennen en kom je even uit je eigen bubbel. Je kunt dit samen met je collega’s beleven en de insights direct met elkaar delen. Wij zorgen in de tussentijd voor een heerlijk Thais buffet 😉.

 3. Discover the blind spots

Onze opdrachtgevers hebben voorafgaand aan onderzoek vaak al een aantal hypotheses over het vraagstuk. Deze hypotheses zijn grotendeels op ervaring gebaseerd en niet zozeer op klantinzichten. Door middel van kwalitatief onderzoek kunnen we eventuele blind spots in onze aannames naar boven halen en krijgen we een breder en diepgaander beeld bij motivaties, triggers en barrières. Doordat we ook goed leren begrijpen waar eventuele drempels vandaan komen en de nuances eromheen, geeft kwalitatief onderzoek ook zeer concrete aanknopingspunten voor strategie.

Moti Maart 2023 93

4Explore the audience

Door een variatie aan huidige en potentiële gebruikers aan tafel uit te nodigen, ontdekken we met kwalitatief onderzoek verschillende meningen. Voor een deel is dat bevestiging van het beeld dat al bestond, maar vaak levert het juist ook verrassende nieuwe inzichten.

 5. Get inspired!

Laat je inspireren door insights vanuit jouw doelgroep. Wanneer het onderzoek exploratief van aard is, krijg je inzicht in alles wat speelt rondom een bepaald thema, de pains en gains, de achterliggende motivaties, drijfveren en overwegingen die mensen hebben. Als respondenten met elkaar in gesprek gaan, levert die dynamiek verrassende nieuwe ideeën op. Ze bouwen namelijk voort op elkaar creativiteit, gekleurd door hun wensen, behoeften en frustraties.  Jij als opdrachtgever doet inspiratie op voor bijvoorbeeld nieuwe proposities, haakjes voor communicatie of aanscherping van je customer journey. 

Wil jij meer weten over de mogelijkheden van kwalitatief onderzoek? Neem contact op met één van onze experts. Je bent van harte welkom in onze high-tech onderzoeksstudio's om een deep dive in jouw doelgroep mee te maken.


Vragen?
Henriët Hensen

Email
Functie Senior Strategy Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 89

Margré Nijkamp

Email
Functie Manager InnovatieLab
Telefoon +31 (0)20 589 82 21


Gerelateerde artikelen

Nieuwsbrief november '24: Over culinaire eetgewoontes, de kracht van citymarketing en Finfluencers winnen terrein

Karine Bloem
05 november 2024

Gezondheid minst belangrijk bij de keuze van een kant-en-klaarmaaltijd

Loes Kleijngeld
23 mei 2024

Meer interesse in Black Friday 2023 ondanks opkomst Green Friday

Ruurd Hielkema
14 november 2023

Kerstpakket veruit het populairst als extra beloning

Jeroen Senster
02 december 2021
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency