Toegankelijkheid

Skip to main content

Voedselverspilling stopt pas bij dubbele prijzen

24 oktober 2016

Een kwart van de Nederlanders zal bijna geen voedsel meer verspillen als het twee keer zo duur zou zijn. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction dat in opdracht van Natuur & Milieu van de Rabobank is uitgevoerd onder 801 Nederlanders tussen de 16 en 75 jaar oud.

 

De aanleiding van dit onderzoek is een voedselverspillingscampagne van Natuur & Milieu en de Rabobank, die vandaag werd gestart bij De Verspillingsfabriek.

 

Eten in Nederland goedkoop

Talitha Koek, woordvoerder bij Natuur & Milieu geeft aan dat het eten in Nederland relatief goedkoop is in vergelijking met andere landen. “We pleiten voor een ‘echte prijs’ voor voedsel, waarin de milieukosten ook worden meegerekend en de boer een goede prijs krijgt. Met als voordeel dat er ook nog minder wordt weggegooid”, aldus Koek.

 

11% uitgave aan eten

Uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat Nederlanders gemiddeld 11% van hun netto-inkomen aan eten uitgeven. De helft van de ondervraagden denkt echter dat dit percentage twee keer zo veel of hoger is, namelijk 20 tot 30%, stelt Natuur & Milieu.

 

“Ook op basis hiervan is er ruimte om de prijs van voedsel te verhogen. We bungelen wereldwijd onderaan wat betreft het percentage van ons inkomen dat naar voedsel gaat”, aldus Koek.

 

Smaak en geur

Eten dat niet meer goed ruikt, smaakt en eruit ziet is de belangrijkste reden onder Nederlanders om voedsel weg te gooien, zo geeft 54% van de ondervraagden aan. Voor 34% is verlopen houdbaarheid de belangrijkste reden en voor 26% dat er teveel eten is bereid.

 

Respondenten moesten in het onderzoek ook oplossingen benoemen voor het tegengaan van voedselverspilling. Kleinere verpakkingen werden door de meeste mensen als oplossing gegeven (43%), daarna volgde het gebruik van boodschappenlijstjes (33%) en meer informatie over de houdbaarheid van producten (24%).

 

Hier het volledige flitsonderzoek van Motivaction (PDF)

 

bron: VMT, 24.10.2016


Vragen?
Bram van der Lelij

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

Corona Impact Monitor: bestedingen in het teken van voeding en hygiëne, koken en eten in het teken van gezondheid, aandacht en variatie

Ruurd Hielkema
15 april 2020

Organisatiecultuur ondersteunt welzijn medewerkers onvoldoende

Ester Koot
22 februari 2018

Generatie Z betreedt de arbeidsmarkt, maar waar zijn ze naar op zoek?

Sanne Audenaert
08 januari 2020

Meer gezonde eters door lockdown: ‘Ik geloof er niets van’

Kevin Hengstz
30 april 2020
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency