Toegankelijkheid

Skip to main content

Publicatie EtnoMentality 3.0: trendanalyse van de ontwikkelingen in waardenorientatie van biculturele Nederlanders

19 mei 2020

In 2006 ontwikkelden we het EtnoMentality-model: een segmentatiestudie waarmee we de diversiteit in waarden, belevingswerelden en leefstijl van biculturele Nederlanders in kaart brachten. Het onderzoek liet een grote verscheidenheid zien in het belang dat Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders hechten aan religie, familie, tradities, culturele achtergrond, materialisme, zelfontplooiing en consumentisme.

Onze verwachting was toen dat het belang van traditionele waarden als gemeenschapszin en religie door de jaren heen zou afnemen ten faveure van (post)moderne waarden: enerzijds een immateriële oriëntatie waarin individuele ontplooiing en beleving centraal staan, anderzijds een oriëntatie gedreven door waarden als bezit, status en aanzien.

Nu was het tijd voor een trendanalyse om te zien of deze verwachtingen zijn uitgekomen. Dat blijkt niet het geval. We zien juist dat de religiebeleving onder biculturele Nederlanders groter is geworden en dat ook de gemeenschapsgerichtheid meer aanwezig is. Er is daarnaast wel een toename in statusgerichtheid, maar deze gaat niet ten koste van traditionele waarden.

In onze trendanalyse EtnoMentality 3.0 gaan we dieper in op de ontwikkelingen in waarden die onder biculturele Nederlanders hebben plaatsgevonden, duiden we verschuivingen op algemeen en groepsniveau en kijken we vooruit naar de toekomst.

Download nu de volledige analyse door het formulier in te vullen.

Neem voor meer informatie contact met ons op. 


Vragen?
André Kamphuis

Email 
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 66


Andere downloads

Wat beweegt babyboomers in 2024?

Henk Heinen
02 mei 2024

Effectieve Gedragsbeïnvloeding – een model met bewuste én onbewuste routes

Cecilia Keuchenius
09 september 2019
Whitepaper churn en loyaliteit

Whitepaper Churn en loyaliteit

Gerard van der Werf
24 november 2016

Vertrouwen in journalistiek

Henriët Hensen
13 januari 2023
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency