Toegankelijkheid

Skip to main content

Annalect en Motivaction vieren 20-jarige samenwerking

28 maart 2024

Amsterdam, 2 april 2024 – Deze maand vieren data- en analyticsbureau Annalect onderdeel van OmnicomMediaGroep en marktonderzoeksbureau Motivaction hun 20-jarige samenwerking. Een moment om terug, maar vooral vooruit te kijken. Gezamenlijk lanceren de beide bureaus deze zomer een nieuwe vorm om de effectiviteit van online campagnes te meten.

Rijke dataset aan benchmarks

Motivaction voert al 20 jaar op wekelijkse basis campagne-effectmetingen uit. In die periode ondervroegen we ruim 400.000 inwoners van Nederland en brachten de naamsbekendheid en reclameherinnering van meer dan 1.200 unieke merken uit 20 sectoren in kaart. Met de verkregen informatie heeft Annalect een rijke en robuuste dataset aan benchmarkgegevens opgebouwd met cijfers over het bereik en de waardering van campagnes onder het Nederlands publiek. De toevoeging van profieldata van de StemPunt-panelleden die Motivaction levert, geeft de mogelijkheid om nog meer duiding en achtergrond te geven aan de verzamelde cijfers.

“Motivaction kijkt niet uitsluitend naar sociodemografische achtergronden. Daardoor kunnen we ook inzicht geven in andere kenmerken van de bereikte doelgroep van campagnes, zoals hun huidige telecomaanbieder, primaire supermarkt of hun houding ten opzichte van duurzaamheid”, aldus Marijke Wiersma, Managing Director van Annalect. Wiersma: “Onze samenwerking stelt Annalect in staat om nieuwe campagnes voor onze opdrachtgevers nog nauwkeuriger te vergelijken met eerdere campagnes en dat biedt ons waardevolle en nieuwe inzichten.”


O
nline uitingen testen in een natuurlijke setting

Vanaf deze zomer maken Motivaction en Annalect het ook mogelijk om online campagnes te testen, in een natuurlijke setting. Waar het tot nu toe vaak onmogelijk is om genoeg mensen te vinden die in aanraking zijn gekomen met specifieke online campagnes, is dat met deze nieuwe methode een vanzelfsprekendheid. Annalect en Motivaction signaleren een groeiende vraag vanuit de markt en zien deze nieuwe manier van campagnes meten als het passende antwoord om snel tot relevante inzichten te komen.

Hoe werkt dit pre- of posttesten? Panelleden van Motivaction krijgen op regelmatige basis gericht advertenties te zien tijdens hun dagelijkse online activiteiten. We weten op deze manier met honderd procent zekerheid dat een advertentie getoond is aan de doelgroep. Een dag later leggen we de campagne-testers een vragenlijst voor. Met hun antwoorden verkrijgen we inzicht in het (potentiële) succes van een nieuwe campagne-uiting. Hiermee kunnen ook relatief kleine campagnes worden doorgemeten. Stephanie Altena, projectleider en accountmanager bij Motivaction, legt uit: “Onze jarenlange samenwerking heeft ons tot deze succesvolle productinnovatie gebracht. Om continu te vernieuwen, is het noodzakelijk om voortdurend samen op te trekken. Dat doen we graag en heeft geleid tot een hechte samenwerking.” 


Over
Annalect

Annalect helpt adverteerders hun media en marketing zo effectief mogelijk in te zetten door middel van data-, tech en analyticsoplossingen. Dat doen we enerzijds door consultancy op gebied van dataverzameling en -activering, en alle first party datamogelijkheden en privacyvraagstukken die daarbij komen kijken. Anderzijds met hele diverse analyticsvragen; van campagne-effectmetingen en sentimentonderzoek met behulp van panels, grootschalige media-experimenten om de effectiviteit van een kanaal te verbeteren tot attributie- en MMM-analyses. We maken onderdeel uit van een internationale organisatie, waardoor we toegang hebben tot een wereldwijd netwerk van kundige en ervaren mensen. 


Over Motivaction

Motivaction is sinds 1984 een van de grootste onafhankelijke marktonderzoeksbureaus en zowel actief in Nederland als daarbuiten. Met een team van ruim 100 experts op het gebied van consumenten- en b2b-onderzoek, ondersteunt zij organisaties met marktinzichten en strategisch communicatie-advies. Zo draagt het bureau bij aan succesvolle beslissingen van organisaties. Daarnaast beschikt Motivaction over het eigen online onderzoekspanel StemPunt met ruim 70.000 actieve leden waaruit kwalitatieve hoogstaande steekproeven worden gerealiseerd onder zowel burgers/consumenten als professionals voor de publieke en commerciële sector.

 

 


Vragen?
Stephanie Altena

Email
Functie Data Analyst
Telefoon +31 (0)20 589 83 83

Maaike Zijderveld

Email
Functie Senior Sample Manager
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

Hoe Nederlanders dubben met duurzaamheid. Is die komkommer in plastic nu wel, of niet milieuvriendelijk?

Lieke van Duist
27 februari 2020

In 4 stappen naar een nieuw concept. Stap 1: insights verzamelen

Henriët Hensen
04 oktober 2019

Begint een beter milieu bij de financiële sector?

Henk Heinen
29 juli 2019

Nederlanders hebben minder vertrouwen in toegang tot juiste hulp

Rebecca van der Grient
11 april 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency