Een nieuwe meetmethode voor de merkkracht van retailmedia
Al jaren verhogen retailers hun communicatie-uitingen om consumenten naar de winkelvloer toe te lokken. En daarbij zetten zij minder in op uitsluitend TV- of radioreclames die hun aanbiedingen aanprijzen. Vandaag de dag gebruiken marketeers steeds meer online tools zoals in-app reclames, out of home-mogelijkheden en digitale instore mediakanalen om de boodschap over te brengen. Maar welke effecten hebben deze verschillende communicatiemogelijkheden op de winkelvloer?
Motivaction en RetailMedia.One hebben samen een gevalideerd meetinstrument ontwikkeld waarmee zowel bereik, contactintensiteit als merkeffecten van verschillende retailmediacampagnes op een transparante en uniforme wijze worden vastgesteld. Met behulp van respondenten uit het StemPunt-panel van Motivaction brengen we structureel het effect van de retailmedia mix in kaart. We analyseren wat de retailcommunicatie-exposure oplevert aan merkherkenning, merkvoorkeur en koopgedrag.
Met de ontwikkeling van dit meetinstrument bieden RetailMedia.One en Motivaction een onafhankelijk en transparant inzicht in de merkeffecten van campagnes met retailmedia in de mix. RetailMedia.One voorziet iedere campagne van deze uniforme effectmeting waarvoor Motivaction het onderzoek verricht. Daarnaast zal RetailMedia.One de data gebruiken voor de optimalisatie van de communicatie-inzet op verschillende platforms.
Tenslotte brengt deze samenwerking ook een link met essentiële traffic data van fysieke winkels en winkelstraten in Nederland. Hiervoor zet Motivaction de data in uit de Nationale Shopping Index van het onlangs overgenomen RMC. Met deze koppeling krijgen afnemers een totaalbeeld van de impact van de inzet van de retailmediamix op het shopgedrag van consumenten.
Neem contact met ons op voor vragen over de opzet en de meetmethode.
Email
Functie Senior Data Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83
Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83