Wist je dat ruim de helft van alle consumenten het belangrijk vindt dat kleding duurzaam is? Of dat bijna een derde van alle Nederlanders dit jaar Valentijnsdag vierde? Niet? Dan ben je bij onze nieuwsbrief aan het juiste adres!
We houden je graag 1 keer per maand op de hoogte van de nieuwste onderzoeken, laatste whitepapers en interessante events. Zo weet je precies wat er speelt.
Schrijf je hier in.
- Chantal Nederstigt, Researcher
|
|
In 2023 werden we geconfronteerd met diverse ontwikkelingen die direct of indirect onze financiële situatie beïnvloedden, van stijgende prijzen tot een wooncrisis en twee oorlogen in onze spreekwoordelijke achtertuin. Deze maatschappelijke veranderingen vergrootten de financiële onzekerheid onder Nederlanders, waarbij de impact onderling verschilt.
In tegenstelling tot de aanname dat vooral de laagste inkomensgroepen de meeste zorgen hebben, blijkt de kijk op en omgang met geld een belangrijke factor in de mate van onzekerheid.
In 2024 verdiepen wij ons opnieuw in de drijfveren van consumenten, te beginnen met hun goede voornemens voor dit nieuwe jaar. Daarnaast verrijken en updaten we onze vijf Fintality-milieus, samengesteld op basis van houding en gedrag rondom financiën, met de nieuwste Mentality-inzichten. Een kans voor jou om waardevolle inzichten over jouw doelgroep op te doen!
|
|
|
Van wendbaar navigeren tot vastberaden vooruitkijken:
een beknopte terug- en vooruitblik
Terwijl we 2023 afsluiten, richten we onze blik op de toekomst. Het afgelopen jaar was een periode van 'wendbaar navigeren' waarin de wereld werd geconfronteerd met onverwachte gebeurtenissen. We hebben de impact hiervan op consumenten, burgers en organisaties geanalyseerd. Als Motivaction blijven we trouw aan onze missie om onafhankelijk, met feiten onderbouwd, resultaten te duiden, advies te geven en onze opdrachtgevers te helpen koers te bepalen en te behouden.
We gaan 2024 in met een geüpdatete Mentality- en Shoppermodel, waardevolle samenwerkingen met Amsterdam Data Collective, Media.Monks en Retail MediaOne en de overname van RMC waarmee we ons verder versterkt hebben op het gebied van retailkennis.
2024 wordt extra speciaal, want in november vieren we ons 40-jarig bestaan! Komend jaar zetten we in op de mogelijkheden die AI biedt en actualiseren we domeinspecifieke varianten, met speciale aandacht voor Zorg, CSR en duurzaamheid.
|
|
|
Gaan Nederlanders in 2024 meer sparen of geld uitgeven?
|
|
|
|
De feestdagen zijn achter de rug, het is nu officieel 2024. Oud en nieuw is voor veel Nederlanders niet alleen een moment om te proosten met champagne en oliebollen te eten, maar ook hét moment om vooruit te kijken naar het nieuwe jaar.
Wat voor doelen of voornemens spelen een rol bij Nederlanders dit jaar? En zitten daar dan nog financiële voornemens tussen? Wie gaat er meer sparen en wie niet? We onderscheiden de verschillende voornemens en doelen van Nederlanders voor het nieuwe jaar aan de hand van ons eigen ontwikkelde Fintality-model.
|
|
|
Renseigneringsverplichting kwalitatief onderzoek
|
|
|
De Belastingdienst heeft besloten dat deelnemers aan kwalitatief onderzoek vanaf 1 januari hun respondentenvergoedingen moeten opgeven bij hun belastingaangifte.
Deze nieuwe wet, die van toepassing is op alle onderzoeksbureaus, kan leiden tot een langere wervingstijd voor respondenten. Ook heeft het, afhankelijk van de doelgroep, mogelijk invloed op de hoogte van de respondentenvergoeding omdat Motivaction in sommige gevallen adviseert om de kosten voor de belasting te vergoeden.
Dit is een van de ontwikkelingen waar ons selectiebureau M-select in 2024 mee te maken krijgt. Wat betekent dit voor jou als opdrachtgever of respondent?
|
|
|
|
Meer aandacht, minder koopkracht voor gezonde en duurzame voeding
|
|
|
|
In de dynamische wereld van FMCG en retail is geen dag hetzelfde. Gemak is de norm geworden, maar flitsbezorgers hebben het zwaar. Vooral de inflatie jaagt het koopgedrag van de consument momenteel in sterke mate aan. De prijsbewustheid neemt toe, A-merken staan onder druk en consumenten keren terug naar de fysieke supermarkt om kosten te besparen en aanbiedingen te scoren.
Wat is de invloed van al deze ontwikkelingen op de keuze voor gezonde en duurzame producten?
|
|
|
Webinar 29 feb: Hoe je gedrag verandert met campagnes, interventies en beleid
Ben jij in jouw functie bezig om het gedrag van mensen bij te sturen of te veranderen? Maak je campagnes, ben je marketeer, wil je mensen voorlichten of juist nudgen of denk je mee over beleid? Op donderdag 29 februari delen wij concrete en effectieve methoden over hoe je verschillende doelgroepen in beweging krijgt.
In onze gratis webinar ontdek je: ✔️ De belangrijkste sociaal psychologische en fysieke bepalers van gedrag ✔️ Hoe je aandacht kan hebben voor de onbewuste gedragsbepalers ✔️ Hoe je verschillende doelgroepen het best activeert (onze Mentality-match!) ✔️ De meerwaarde van gedegen onderzoek in dit proces ✔️ Concrete insights uit eerdere gedragsonderzoeken
|
|
|
11 januari Event: Verbeter je retailstrategie met inzicht in consumentengedrag
Zaterdag in de plus, zondag gelijk en koopavond in de min. Enkele van de opmerkelijke feiten over consumentengedrag in 2023. De verschillen per stad en winkelgebied zijn groot.
Op 11 januari organiseren RMC en Motivaction een live seminar om jou bij te praten over alle nationale en regionale hoogtepunten in winkelgedrag in 2023 en vooruit te kijken naar 2024. Je kunt hier nu nog bij zijn!
|
|
|
Whitepaper mediaprofielen vernieuwd!
In deze vernieuwde gratis publicatie, gebaseerd op het meest recente Mentality mediaonderzoek, beschrijven we het mediagedrag en de motivatie achter mediakeuzes van acht verschillende doelgroepen.
Vanuit welke interesses en voorkeuren kiezen we wat we lezen, beluisteren en kijken? Welke zenders en programma’s kijkt en beluistert elke groep en waarom? Welke titels lezen deze doelgroepen en welke social media, apps en websites volgt elke groep?
In de whitepaper bieden we je:
✔️ Inzicht in de specifieke wensen, behoeften en keuzes in media van de acht doelgroepen
✔️ Verschillende mediaprofielen die relevant kunnen zijn voor jouw organisatie
|
|
|
Verrijk samen met ons de financiële inzichten van 2024
De afgelopen jaren hebben we diepgaand onderzoek gedaan naar consumentengedrag en financiële drijfveren. We hebben een breed scala aan financieel gerelateerde onderwerpen aan consumenten voorgelegd: hun kijk op en omgang met geld, hoe zij hun financiële toekomst zien, de rol van experts, beleggen, crypto, het inwinnen van financieel advies, en de financiële sector.
Op basis van de houding en het gedrag ten aanzien van financiën kunnen we vijf Fintality-milieus onderscheiden. Ontdek meer over deze milieus in onze whitepaper.
Welke thema’s spelen er binnen jouw organisatie? Dit kwartaal verrijken we deze milieus verder met een online onderzoek onder een representatieve groep Nederlanders. We nodigen je uit om samen te werken en jouw vragen in te brengen. Wil je meedoen en waardevolle inzichten over jouw doelgroep verkrijgen?
|
|
|
Wardrobe Wisdom: verleiding weerstaan of verleiding weren?
|
|
|
Onlangs deed Cecilia Keuchenius, gedragsexpert en senior onderzoeker bij Motivaction, een groot onderzoek naar kleding aankopen en vooral het minderen daarmee. Het onderzoek had een aantal opvallende resultaten. Cecilia deelt een aantal van haar bevindingen in haar blog.
|
|
|
|
{{msdyncrm_contentsettings.msdyncrm_addressmain}}
Unsubscribe
|
|
|
Wil je elke maand als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste onderzoeken, laatste whitepapers en interessante events?
Schrijf je hier in:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief