Het nieuwe normaal vraagt om het opnieuw alignen van medewerkers
Amsterdam - De meeste medewerkers hebben na drie maanden thuiswerken een eigen modus daarvoor gevonden, volgens de laatste cijfers van de corona engagement monitor van Motivaction’s label voor arbeidsmarktonderzoek Sparkey en communicatiebureau PROOF. Ruim de helft van de ondervraagden (56%) geeft aan ook na corona vaker thuis te willen werken. Hierin schuilt precies het gevaar aldus Bea Aarnoutse van PROOF: ‘Iedereen richt op dit moment op zijn eigen manier het werk in en is allang blij als dat een beetje goed gaat in dit nieuwe normaal. Maar daardoor drijven we af van gezamenlijke organisatiedoelstellingen.’
‘Je alsmaar minder verbonden voelen met je bedrijf is schadelijk’ zegt Bea Aarnoutse van PROOF, ‘Afnemende verbondenheid leidt tot minder alignment, minder ontwikkeling, stagnerende groei en dus afnemend rendement.’ Iets dat in deze uitdagende economische tijden belangrijker is dan ooit. Ester Koot van Motivaction vult aan: ‘Ons onderzoek laat zien dat inmiddels ruim 60 procent van de thuiswerkers de collega’s mist en dat werken aan teamgevoel en betrokkenheid dé uitdagingen worden vanaf nu. We moeten op zoek naar nieuwe structuren om relevant te blijven voor medewerkers: van nieuwe manieren van meten tot nieuwe manieren van samenwerken, nieuwe manier van ontwikkeling en nieuwe manieren van dialoog.’
Dialoog
Bea Aarnoutse: ‘Ook de komende tijd werkt een groot deel van de medewerkers vaak vanuit huis. Veel is nog onduidelijk: waar gaan we als organisatie naartoe, wat is het standpunt rondom thuiswerken en hoe blijven we met elkaar in gesprek in plaats van elkaar alleen maar informatie te sturen? Regelmatige en structurele communicatie is nu belangrijk. Zorg ervoor dat medewerkers zich betrokken blijven voelen en een gezamenlijk perspectief ervaren. Dat begint met inzicht krijgen in je eigen organisatie. Wat leeft er bij wie? Waar hebben medewerkers behoefte aan, wat hebben leidinggevenden nodig? En vervolgens het ontwikkelen van een communicatie-aanpak in samenwerking met HR en communicatie’.
Ester Koot: ‘Medewerkers moeten weer ervaren dat ze antwoord krijgen op vragen maar vooral zelf mee kunnen praten. De dialoog moet opnieuw opgestart worden; tussen medewerkers en leidinggevenden maar ook tussen medewerkers onderling. Het nieuwe normaal vraagt om alignment van medewerkers.’
‘We zijn de stem van de medewerker snel vergeten terwijl je de waardering van je klant het snelst krijgt door je medewerkers te waarderen. Uit ons onderzoek blijkt dat medewerkers de aandacht van hun leidinggevenden zeer waardeerden: laten we dat vasthouden en zorgen dat we structureel meer aandacht geven’, besluit Ester Koot.
Een aantal interessante cijfers uit het meest recente corona engagement onderzoek:
- 56% geeft aan ook na corona vaker thuis te willen werken
- 42% wil zijn werkuren voortaan graag flexibeler inzetten
- 60% mist zijn collega’s
- 73% ervaart een goede sfeer binnen zijn team
- 63% voelt zich gewaardeerd door zijn directie
Neem voor meer informatie contact op met Ester Koot.