Toegankelijkheid

Skip to main content

Het nieuwe normaal vraagt om het opnieuw alignen van medewerkers

17 juni 2020

Amsterdam - De meeste medewerkers hebben na drie maanden thuiswerken een eigen modus daarvoor gevonden, volgens de laatste cijfers van de corona engagement monitor van Motivaction’s label voor arbeidsmarktonderzoek Sparkey en communicatiebureau PROOF. Ruim de helft van de ondervraagden (56%) geeft aan ook na corona vaker thuis te willen werken. Hierin schuilt precies het gevaar aldus Bea Aarnoutse van PROOF: ‘Iedereen richt op dit moment op zijn eigen manier het werk in en is allang blij als dat een beetje goed gaat in dit nieuwe normaal. Maar daardoor drijven we af van gezamenlijke organisatiedoelstellingen.’

‘Je alsmaar minder verbonden voelen met je bedrijf is schadelijk’ zegt Bea Aarnoutse van PROOF, ‘Afnemende verbondenheid leidt tot minder alignment, minder ontwikkeling, stagnerende groei en dus afnemend rendement.’ Iets dat in deze uitdagende economische tijden belangrijker is dan ooit. Ester Koot van Motivaction vult aan: ‘Ons onderzoek laat zien dat inmiddels ruim 60 procent van de thuiswerkers de collega’s mist en dat werken aan teamgevoel en betrokkenheid dé uitdagingen worden vanaf nu. We moeten op zoek naar nieuwe structuren om relevant te blijven voor medewerkers: van nieuwe manieren van meten tot nieuwe manieren van samenwerken, nieuwe manier van ontwikkeling en nieuwe manieren van dialoog.’

 

Dialoog

Bea Aarnoutse: ‘Ook de komende tijd werkt een groot deel van de medewerkers vaak vanuit huis. Veel is nog onduidelijk: waar gaan we als organisatie naartoe, wat is het standpunt rondom thuiswerken en  hoe blijven we met elkaar in gesprek in plaats van elkaar alleen maar informatie te sturen? Regelmatige en structurele communicatie is nu belangrijk. Zorg ervoor dat medewerkers zich betrokken blijven voelen en een gezamenlijk perspectief ervaren. Dat begint met inzicht krijgen in je eigen organisatie. Wat leeft er bij wie? Waar hebben medewerkers behoefte aan, wat hebben leidinggevenden nodig? En vervolgens het ontwikkelen van een communicatie-aanpak in samenwerking met HR en communicatie’.

Ester Koot: ‘Medewerkers moeten weer ervaren dat ze antwoord krijgen op vragen maar vooral zelf mee kunnen praten. De dialoog moet opnieuw opgestart worden; tussen medewerkers en leidinggevenden maar ook tussen medewerkers onderling. Het nieuwe normaal vraagt om alignment van medewerkers.’

‘We zijn de stem van de medewerker snel vergeten terwijl je de waardering van je klant het snelst krijgt door je medewerkers te waarderen. Uit ons onderzoek blijkt dat medewerkers de aandacht van hun leidinggevenden zeer waardeerden: laten we dat vasthouden en zorgen dat we structureel meer aandacht geven’, besluit Ester Koot.

Een aantal interessante cijfers uit het meest recente corona engagement onderzoek:

  1. 56% geeft aan ook na corona vaker thuis te willen werken
  2. 42% wil zijn werkuren voortaan graag flexibeler inzetten
  3. 60% mist zijn collega’s
  4. 73% ervaart een goede sfeer binnen zijn team
  5. 63% voelt zich gewaardeerd door zijn directie

Neem voor meer informatie contact op met Ester Koot.

 


Vragen?
Ester Koot

Email
Functie Senior strategy consultant HRM
Telefoon +31 (0)20 589 82 36


Gerelateerde artikelen

Hoe onderscheidt Gen Z zich van de voorgaande generaties?

Martijn Lampert
08 mei 2023

Amsterdam Canal Parade is een feest voor iedereen

Lex van Meurs
28 juli 2020

Online HR-selectietool Match.Box selecteert puur op softskills 

Sanne Audenaert
21 maart 2022

Nieuwsbrief mei '24: Motivaction genomineerd voor 'Bureau van Het Jaar' en worden alcoholpauzes de nieuwe norm?

Karine Bloem
07 mei 2024
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency