Toegankelijkheid

Skip to main content

Houding werkgever van invloed op ouderschapsverlof

09 juli 2021

In opdracht van Women inc. onderzochten we de ervaringen van werknemers, zowel moeders als vaders, rondom het prille ouderschap in relatie tot werk.

Houding werkgevers van invloed op opnemen partnerverlof

Op 1 juli 2020 werd het partnerverlof uitgebreid en hoewel de gewenste effecten van langer verlof zichtbaar zijn, wordt het nog erg weinig opgenomen. De houding van werkgevers speelt hierbij een belangrijke rol: werknemers nemen namelijk vaak minder partnerverlof op wanneer werkgevers negatief tegenover 6 weken partnerverlof staan dan bij werkgevers die er positief tegenover staan. Dit terwijl zowel werknemers die langer partnerverlof opnemen als werkgevers die  positief tegenover het verlof staan in de praktijk juist de voordelen ervaren.

Langer partnerverlof biedt voordelen voor werknemers én werkgevers

Meer dan de helft (59%) van de werkgevers is juist positief over het partnerverlof van 6 weken en denkt dat werknemers na deze periode meer uitgerust aan het werk kunnen gaan. Dit beeld wordt bevestigd door vaders die het langere verlof inmiddels hebben gehad. Zij hebben vaker zin om weer aan het werk te gaan dan vaders die kort verlof hebben opgenomen. Vaders die 6 weken verlof konden opnemen zijn vaker tevreden met de lengte van het verlof, dan vaders die maar 5 dagen verlof konden opnemen. Vaders met langer verlof hebben daarnaast vaker het idee dat er in de organisatie rekening wordt gehouden met hun nieuwe vaderschap; zij vinden de combinatie van ouderschap en werk dan ook minder moeilijk dan partners die korter met verlof konden gaan. Langer partnerverlof lijkt dan ook een goed startpunt te zijn voor de balans tussen werk en zorg. 

Ga het gesprek aan

Uit het onderzoek blijkt dat er een rol ligt weggelegd voor de werkgever, maar ook voor kersverse ouders zelf: it takes two to tango. Ouders met positieve ervaringen geven aan de flexibiliteit van werkgevers fijn te vinden en wanneer leidinggevenden begrip tonen voor hun situatie. Werkgevers daarentegen willen graag weten waar ze aan toe zijn. Ga het gesprek aan en praat met elkaar. Lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet.

Meer informatie over het onderzoek

In het online magazine ‘Zo werkt het. Ouders in dienst’ zijn alle resultaten van het onderzoek terug te vinden, lees je interviews met expert en ouders en krijg je een kijkje in de keuken hoe Hema, Kindergarden en Erasmus Universiteit omgaan met prille ouders in hun organisatie. Benieuwd naar het volledige onderzoek? Die kun je hier lezen. 

Bron: WomenInc


Vragen?
Ester Koot

Email
Functie Senior strategy consultant HRM
Telefoon +31 (0)20 589 82 36


Gerelateerde artikelen

Ontdek de kracht van citymarketing met Glocalities: het succes van de ‘Kom niet naar Den Bosch’-campagne

Pieter Paul Verheggen
10 oktober 2024

Corona stimulans voor organisatiestrategie én voor OR

Jeroen Senster
28 januari 2021

Op het snijpunt van digitaal en face-to-face

Sander Kluiters
14 september 2020

Kansen op de kansspelmarkt

Jeroen Senster
13 augustus 2021
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency