Toegankelijkheid

Skip to main content

Interesse in grote voetbaltoernooien in ruim 30 jaar bijna gehalveerd

23 mei 2024

"Voetbalfans zijn vooral bezig met hun club, Oranje doen ze er voor de gezelligheid bij"

Een derde van de Nederlanders (35%) is geïnteresseerd in het EK voetbal, dat over een kleine maand in Duitsland van start gaat. Best veel, maar in vergelijking met de toernooien in de jaren negentig best weinig. Want toen liep nog bijna twee derde ruim voor aanvang van de toernooien al met oranjekriebels rond. De betrokkenheid bij Oranje blijft wel op peil, en meedoen aan voetbalpooltjes en inhaakacties is populairder dan rond het vorige EK. Dit blijkt uit het traditionele Oranje-onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in de aanloop naar grote voetbalevenementen. 

Interesse in grote voetbaltoernooien neemt af

In de jaren negentig waren gemiddeld zes op de tien Nederlanders (62%), al ruim voordat de eerste bal getrapt werd, geïnteresseerd in de toen gespeelde EK- en WK-voetbaltoernooien. In de eerste decennia van de nieuwe eeuw daalde die voorpret fors, naar gemiddeld 49%. Paradoxaal genoeg namen in die jaren de commerciële activiteiten rondom de evenementen -vooral inhaakacties- alleen maar toe. 

In de aanloop naar het WK in Qatar (2022) was nog maar 37% van de Nederlanders in dat toernooi geïnteresseerd. Mede door de betwisbare locatie en de periode waarin het toernooi plaats vond, hartje winter, dachten we toen het dieptepunt wel bereikt te hebben. We vermoedden ook dat het komende EK in Duitsland vooraf weer op méér belangstelling kon rekenen, maar dat was een misrekening: de interesse ligt op ongeveer hetzelfde niveau.

Ruurd Hielkema, principal research consultant bij Motivaction: “De basisinteresse in topvoetbal op landenniveau daalt structureel, los van incidentele invloeden zoals rond het WK in Qatar. Voetbalfans zijn vooral bezig met hun club, Oranje doen ze er voor de gezelligheid bij. Bovendien is de groep die helemaal niets met voetbal heeft van 29% (in 2021) naar inmiddels 36% gestegen.”

Betrokkenheid op peil, verwachtingen gemengd

Dus houden we de moed erin. De helft van de Nederlanders (49%) voelt zich in redelijke mate betrokken bij het wel en wee van Oranje, terwijl één op de tien de berichtgeving in de media al zeer aandachtig volgt. De verwachtingen over de prestaties van het team van bondscoach Ronald Koeman zijn daarbij gemengd. Tegen de twintig procent die verwacht dat Nederland de halve finale haalt, staat een bijna even grote groep van achttien procent die verwacht dat het in de poule, of in daaropvolgende achtste finale, al over en uit is. Slechts 4% verwacht een kampioenschap, wat gelijk staat aan de verwachtingen rondom het vorige EK.   

Voetbalpooltjes en inhaakacties in trek

De verwachtingen over de prestaties van Oranje en de andere teams worden zeker gebruikt bij het invullen van voetbalpooltjes. Dit jaar verwacht ruim één op de vijf Nederlanders (22%) hieraan mee te gaan doen. Wellicht dat het iets te maken heeft met de legalisering van online gokken, want dit is beduidend meer dan bij het vorige EK (16%). En hoewel de reclameblokken op tv vooralsnog redelijk schoon zijn van Oranje-acties, heeft toch al acht procent aan zo’n inhaker meegedaan. Nog eens elf procent verwacht dit een deze weken te gaan doen, méér ook dan in de aanloop naar het vorige EK. Voetbalpooltjes en inhaakacties zijn dan ook zeer geliefd bij de hiervoor beschreven harde kern van EK-geïnteresseerden.

Aanschaf nieuwe elektronica en de Olympische Spelen

Eén op de tien Nederlanders gaat met het oog op de EK en (niet te vergeten) de Olympische Spelen zelfs nieuwe producten aanschaffen. Met name een nieuwe tv of een nieuwe smartphone. Over die Olympische Spelen gesproken (die pas in de laatste week van juli van start gaan): de interesse daarin is nu al fractioneel hoger (38%) dan de belangstelling voor het voetbaltoernooi. Vooral vrouwen en babyboomers dragen daar in stevige mate aan bij

 


Vragen?
Ruurd Hielkema

Ruurd Hielkema studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was medeoprichter van Trendbox, voorzitter van de Research Keurmerkgroep en bestuurslid van SIRE.


Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25



Gerelateerde artikelen

Generatie Z: maken ze zich zorgen om de wereld, of toch meer om zichzelf?

Ester Koot
17 februari 2020

Holstein Flowers, Esperit Plants en Del Golfo trotse winnaars Dutch Flower Awards 2021

Pieter Paul Verheggen
09 november 2021

Leer M-select kennen! Wij spraken projectmedewerker Okke

Okke de Vries
21 februari 2023

Regionale omroep de belangrijkste nieuwsbron voor 40% van het publiek

Jeroen Senster
25 mei 2020
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency