Ruurd Hielkema
Ruurd Hielkema
Senior Research Consultant
FMCG
Retail
Food
FMCG
Retail
Food
FMCG en retail, vaak nauw verbonden, zijn bij ons team Consumentenproducten en logischerwijze ook bij mij de primaire aandachtsvelden. Daar kun je van alles aan vastknopen: van ad hoc U&A's tot longitudinale trackers, van positionering tot segmentatie, van campagne- tot reputatieonderzoek, van vijf vragen in de omnibus tot een tien landen onderzoek over uien.
Als student Nederlandse Taal- en Letterkunde aan de VU rolde ik via een bijbaantje de wondere wereld van marktonderzoek in. Een bewuste keuze was dat niet, eerder een manier om geen torenhoge studieschuld op te bouwen. De studie heb ik met plezier & lof afgemaakt, maar marktonderzoek beviel me ook. Ik kreeg 'training on the job' bij het huidige Ipsos en volgde daarnaast NIMA-opleidingen bij het SRM.
Ruim 25 jaar had ik met een aantal companeros mijn eigen bureau, Trendbox, inclusief inspirerende nevenfuncties: voorzitter van de Research Keurmerkgroep, 4 jaar jurylid voor de Sponsorringen en 5 jaar bestuurslid bij SIRE, Stichting Ideële Reclame. In die tijd schreef ik vele artikelen en columns voor onder meer Tijdschrift voor Marketing (een stuk of zeventien Grote Marketing Enquêtes!), Adformatie, het Algemeen Dagblad en het Brabants Dagblad, en een aantal boekjes voor Trendbox. In 2017 nam Motivaction de activiteiten van Trendbox over en werd ik hier senior research consultant.
Ruurd Hielkema