Toegankelijkheid

Skip to main content

Ruurd Hielkema

Senior Research Consultant
"Altijd nieuwsgierig blijven, onder- en bovenzoeken en bovenal: niet lullen maar poetsen."

Ruurd Hielkema

Senior Research Consultant

"Altijd nieuwsgierig blijven, onder- en bovenzoeken en bovenal: niet lullen maar poetsen."

FMCG

Retail

Food

FMCG


Retail


Food

FMCG en retail, vaak nauw verbonden, zijn bij ons team Consumentenproducten en logischerwijze ook bij mij de primaire aandachtsvelden. Daar kun je van alles aan vastknopen: van ad hoc U&A's tot longitudinale trackers, van positionering tot segmentatie, van campagne- tot reputatieonderzoek, van vijf vragen in de omnibus tot een tien landen onderzoek over uien. 

Als student Nederlandse Taal- en Letterkunde aan de VU rolde ik via een bijbaantje de wondere wereld van marktonderzoek in. Een bewuste keuze was dat niet, eerder een manier om geen torenhoge studieschuld op te bouwen. De studie heb ik met plezier & lof afgemaakt, maar marktonderzoek beviel me ook. Ik kreeg 'training on the job' bij het huidige Ipsos en volgde daarnaast NIMA-opleidingen bij het SRM.

Ruim 25 jaar had ik met een aantal companeros mijn eigen bureau, Trendbox, inclusief inspirerende nevenfuncties: voorzitter van de Research Keurmerkgroep, 4 jaar jurylid voor de Sponsorringen en 5 jaar bestuurslid bij SIRE, Stichting Ideële Reclame. In die tijd schreef ik vele artikelen en columns voor onder meer Tijdschrift voor Marketing (een stuk of zeventien Grote Marketing Enquêtes!), Adformatie, het Algemeen Dagblad en het Brabants Dagblad, en een aantal boekjes voor Trendbox. In 2017 nam Motivaction de activiteiten van Trendbox over en werd ik hier senior research consultant.

Bijdragen van
Ruurd Hielkema
Delen is het nieuwe dineren: shared dining is de trend voor kerst 2024
Reizen verlegt culinaire grenzen, maar Nederlands broodbeleg moet mee in de koffer
Consument duidelijk over AI-toepassingen bij retailers: kansen, maar ook huiver
Regen & koopkracht doen de BBQ geen goed, maar verknallen het plezier niet
Voedingsgewoontes 2024: gezonder, minder vlees, minder bezuinigen
Interesse in grote voetbaltoernooien in ruim 30 jaar bijna gehalveerd
Doe je mee aan het Nationaal BBQ Onderzoek 2024-2025?
Meer interesse in Black Friday 2023 ondanks opkomst Green Friday

Actualiteiten

‘Finfluencers’ winnen terrein: 15% investeert al geld door advies op sociale media

Aimée de Kleijn
14 oktober 2024

Reizen verlegt culinaire grenzen, maar Nederlands broodbeleg moet mee in de koffer

Ruurd Hielkema
08 oktober 2024

Journalistiek vertrouwen Nederlandse burgers 2024 blijft hoog in vergelijking met Amerikanen

Pieter Paul Verheggen
17 september 2024
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency