Toegankelijkheid

Skip to main content

Internationaal onderzoek binnen handbereik

29 april 2024

Vanaf de Marnixkade doet  Motivaction onderzoek over de hele wereld. Met het Glocalities onderzoeksprogramma doen we online onderzoek in 62 landen naar drijfveren achter het gedrag van consumenten en burgers. En met het WIN en GlobalNR netwerk kunnen we wereldwijd lokale onderzoekers inzetten voor het doen van kwalitatief onderzoek

Een goed voorbeeld van een wereldwijd onderzoek is het onderzoek naar gendergelijkheid, veiligheid en geweld tegen vrouwen dat eind 2023 met het WIN netwerk onder bijna 35.000 mensen wereldwijd is uitgevoerd. Uit de resultaten blijkt dat er op dit gebied nog veel te verbeteren valt: 46 procent van de vrouwen wereldwijd voelt zich bijvoorbeeld niet veilig wanneer ze 's nachts alleen over straat lopen. De verschillen tussen de verschillende regio’s zijn enorm: 64 procent van de vrouwen in de Amerika’s voelt zich niet veilig tegen 47 procent in Afrika en 45 procent in Europa. Maar, in het Midden-Oosten en Noord-Afrika (MENA) deelt slechts 28 procent van de vrouwen dit gevoel.

Het blijft echter niet alleen bij een onveilig gevoel: een toenemend aantal vrouwen wereldwijd (+4 procent sinds 2019) antwoordde positief toen hen werd gevraagd of ze enige vorm van geweld tegen zich hadden meegemaakt, wat neerkomt op 20 procent. En ook hier zijn weer grote regionale verschillen: in Afrika is het aantal bijzonder hoog, met 49 procent van de vrouwen die zegt dat ze het afgelopen jaar een vorm van geweld hebben meegemaakt. Gevolgd door de MENA-regio (27 procent) en de Amerika’s (24 procent).

Dit is een alarmerende situatie die aandacht en actie vereist om de veiligheid en gelijkheid voor vrouwen wereldwijd te waarborgen. Met het Glocalities onderzoeksprogramma hebben we ingezoomd op de percepties en attituden van mannen hierin. Ook hier zien we grote verschillen, maar dan vooral tussen mannen:

  • er is een groep van zelfverzekerde, ambitieuze en medelevende mannen met weinig traditionele banden die de vooruitgang van vrouwen niet als een bedreiging ziet en vindt dat ze hierin een actieve rol moeten spelen.
  • aan de andere kant is er een veel grotere groep mannen die gelooft in de superioriteit van mannen maar zelf onzeker is over hun eigen (leiderschaps-)kwaliteiten. Het is moeilijk voor hen om zich de strijd voor te stellen die vrouwen doormaken. Deze groep mannen is lastig te bereiken en staat vaak in de weg naar het behalen van gendergelijkheid. Het blijkt dat deze groep wél gevoelig is als zij hierop door andere mannen wordt aangesproken!

Met het Glocalities onderzoeksprogramma en de inzet van lokale onderzoekers stopt het onderzoek van Motivaction niet bij de grens! Voor meer informatie over bovenstaande en andere internationale onderzoeken, contact Maaike Zijderveld () en Mash Muravina (


Vragen?
Maaike Zijderveld

Email
Functie Senior Sample Manager
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

Laten we Gen Z niet over één kam scheren

Ester Koot
01 juli 2019

Een krappe arbeidsmarkt? Richt jouw HR-strategie op een kleinere doelgroep

Ester Koot
30 oktober 2019

Nieuwsbrief juli: Motivaction wint 'Bureau van 't jaar 2024' bij Data & Insights Awards!

Karine Bloem
09 juli 2024

Van ‘Dry January’ naar een alcoholvrij biertje in de zon

Loes Kleijngeld
08 april 2024
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency