Toegankelijkheid

Skip to main content

Zó zouden Nederlanders het geld verdelen als minister van Financiën

03 september 2024

Ongeacht het sentiment over de feestelijke invulling van de derde dinsdag van september, uiteindelijk draait Prinsjesdag niet om de festiviteiten maar om de plannen die de regering voor ons land heeft. Met als hoogtepunt de miljoenennota. Maar hoe zouden Nederlanders zelf het beschikbare geld verdelen als zij minister van Financiën waren?

Hoe Nederlanders het geld zouden verdelen 

Wij hebben Nederlanders gevraagd hoe zij het beschikbare geld zouden verdelen als zij minister van Financiën zouden zijn. Wat blijkt? Dat verschilt sterk per Fintality-segment, Motivaction’s segmentatiemodel op basis van financiële drijfveren en financiële lifestyle.

Hoewel de meerderheid van de Nederlanders vindt dat er meer geld naar de zorg en gezondheid moet, en naar armoede en koopkracht, ontstaan er verschillen op andere thema’s. Vrijwillig soberen, die bewust en zuinig leven, vinden vooral dat er meer geld moet naar het klimaat, onderwijs en vluchtelingenopvang. Ambitieuze actieven willen investeringen in het klimaat, de economie en energie. Financieel intelligenten pleiten voor meer geld naar defensie. Gecontroleerde genieters zien het weer helemaal anders: er moet geld naar wonen en bouwen, veiligheid, en verkeer en vervoer. Lichtvaardig impulsieven maakt het allemaal niet zo uit, in lijn met hun ‘leven en laten leven’ motto.

Financiële educatie en het belang van Prinsjesdag 

Daarnaast is er ook discussie over het belang van financiële educatie, vooral onder kinderen. Vanuit deze gedachtegang krijgen kinderen les op school over Prinsjesdag. 19% van de Nederlanders, vooral de gecontroleerde genieters, vindt dit onzin en denkt dat kinderen te jong zijn om stof over Prinsjesdag te begrijpen. Terwijl 57% van de Nederlanders denkt dat kinderen hier niet vroeg genoeg mee kunnen beginnen. Twee derde van de Nederlanders vindt het een goede zaak dat kinderen les krijgen over Prinsjesdag. Vooral de financieel intelligenten en ambitieuze actieven erkennen het belang van kinderen vroeg te leren over financiële thema’s en Prinsjesdag.

Wat als de Nederlanders de Miljoenennota mochten schrijven? 

Als Nederlanders het voor het zeggen hadden, zou de verdeling van het geld er heel anders uitzien. Dit toont aan hoe divers de prioriteiten en waarden zijn binnen de samenleving, afhankelijk van hun financiële drijfveren en levensstijl. Het belang van financiële educatie wordt echter door een groot deel van de bevolking erkend, wat bijdraagt aan het begrip van de jaarlijkse plannen gepresenteerd op Prinsjesdag.

Met Motivaction’s segmentatiemodel Fintality laten wij je zien hoe jij je doelgroep op de juiste manier kunt aanspreken, met de juiste boodschap en tone of voice. Benieuwd naar meer? Neem contact op met Paloma Bunck of Doornbos. 


Vragen?
Paloma Bunck

Email
Functie Research Manager 
Telefoon +31 20 589 82 18

Rob Doornbos

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 35


Gerelateerde artikelen

'Mij nie appen!', is de dringende boodschap voor afzenders

Bram van der Lelij
27 september 2022

BusinessLocus: meer inzicht verkrijgen in de drijfveren van ondernemers

Rob Doornbos
11 maart 2021

Onderzoek bvA over racisme en exclusie in Nederlandse advertenties gepubliceerd

Karel Slootman
26 oktober 2020

Klanten die boos worden van een feeststol, kopen ‘m wél

André Kamphuis
07 juli 2022
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency