Toegankelijkheid

Skip to main content

Kwart Nederlanders gebruikt vakantiegeld om rond te komen

20 mei 2019

In november 2018 bracht het CBS naar buiten dat de armoede in Nederland stijgt. Tegelijkertijd stelde het SCP dat er juist minder mensen onder het bestaansminimum leven. Een representatief onderzoek van Motivaction onder 864 Nederlanders wijst echter uit dat 26% vakantiegeld nodig heeft om van rond te komen. Dat neemt niet weg dat 49% het geld wel vrij weet te houden voor een plezierreis.

In mei ontvangen veel Nederlanders hun vakantiegeld. Een kleine meerderheid (51%) besteedt het geld aan andere zaken. Ondanks de lage rente zet 37% van de mensen het vakantiegeld op de spaarrekening, 13% kiest ervoor schulden af te lossen, 12% koopt meubels en 11% besteedt het geld aan kleding en persoonlijke verzorging. Een kwart zet het vakantiegeld in om rond te komen en 11% van de Nederlanders heeft het geld al uitgegeven voordat zij het hebben ontvangen.

 

Een bedrag om naar uit te kijken

Dat veel Nederlanders hun vakantiegeld zien als bijzonder blijkt uit het feit dat 77% van hen uitkijkt naar het geld. Bijna een vijfde (19%) van de ondervraagden zou zelfs graag iedere maand wat geld inleggen om zo in mei meer vakantiegeld te ontvangen.

Wil je meer weten over hoe Nederlanders hun vakantiegeld besteden? Klik op de onderstaande infographic om deze te vergroten.
 

 

 

Over het onderzoek

Dit onderzoek is door Motivaction uitgevoerd in eigen beheer. Binnen het StemPunt-panel met ruim 65.000 leden is in april 2019 een steekproef van 864 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 70 jaar online ondervraagd. De steekproef is representatief gewogen op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en Mentality-segmentatie.

Wil je meer weten over dit onderzoek? Neem dan contact op met Rob Doornbos.

 


Vragen?
Rob Doornbos

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 35


Gerelateerde artikelen

Annalect en Motivaction vieren 20-jarige samenwerking

Stephanie Altena
28 maart 2024

De filterbubbel van de moderne nieuwsconsument

Kevin Hengstz
27 december 2018

Tweede meting ReputatiePanel: Denken in algemeenheden bemoeilijkt het bepalen van de waarde van reputatie

Karel Slootman
10 juli 2020

Een droge januari voor één op de tien Nederlanders

Ruurd Hielkema
21 februari 2018
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency