Meer interesse in Black Friday 2023 ondanks opkomst Green Friday
Een derde van de Nederlanders verwacht tijdens Black Friday, op vrijdag 24 november, te gaan shoppen. Dit is een stijging in vergelijking met de prognoses uit voorgaande jaren. Ook het bedrag dat men van plan is uit te geven neemt toe, van € 288 vorig jaar naar € 330 nu. Dat ziet er dus zonnig uit voor de retail, en dan met name voor de online aanbieders. Ondertussen groeit ook de bekendheid van tegenhanger Green Friday, en stijgt de waardering voor dit initiatief licht. Maar tot een kopersstaking leidt dat voorlopig niet.
Black Friday heeft inmiddels een vaste en stevige positie in het Nederlandse retail landschap. De bekendheid van het fenomeen als aftrap van het cadeauseizoen nadert de honderd procent, en de afgelopen vijf jaar stortte steeds een kwart van de Nederlanders zich in het strijdgewoel. Voor dit jaar verwachten we een stijging van het aantal shoppers, met een waarschijnlijk meer doelgericht koopgedrag dan in eerdere jaren. Dit blijkt uit representatief online onderzoek van Motivaction onder 1.101 Nederlanders tussen de 18 en 80 jaar, onlangs voor het achtste jaar op rij uitgevoerd in de aanloop naar Black Friday 2023.
Meer animo voor Black Friday
Van 2018 tot en met 2022 deed een kwart van de Nederlandse consumenten mee aan Black Friday. Dit jaar verwacht 32% op koopjesjacht te gaan. Met name jongeren tot 35 jaar hebben er zin in: 53% van hen geeft aan dat ze mee gaan doen, waar dat onder 55-plussers nog maar 16% is. Daarnaast zijn vrouwen duidelijk meer geïnteresseerd in Black Friday (36%) dan mannen (28%).
Bekendheid Green Friday stijgt
Green Friday, de oproep van een toenemend aantal bedrijven om minder en bewuster te consumeren en juist niet aan de koopjesjacht mee te doen, deert de populariteit van Black Friday vooralsnog niet. Toch is 26% van de Nederlanders er inmiddels mee bekend (2022: 21%), en is hun oordeel overwegend positief tot neutraal. Zo vindt ongeveer de helft Green Friday een sympathiek en goed initiatief, en inspirerend bovendien. Aan geloofwaardigheid (37%) valt dan nog wel het nodige te winnen, maar toch ondersteunt een kwart (27%) de oproep door niet aan Black Friday mee te gaan doen. De harde kern van deze groep is terug te vinden in de leeftijdsgroep 65+.
Singles Day marginaal
Een paar jaar geleden werd in Nederland ook Singles Day geïntroduceerd. Dit van oorsprong Chinese fenomeen was ooit vooral een feestdag voor vrijgezellen, maar heeft tegenwoordig een bredere commerciële insteek. Vooral veel online winkels bieden op deze dag, 11 november, extra kortingen aan. Maar Nederland is China niet. Hoewel vier op de tien consumenten al bekend zijn met Singles Day, heeft slechts drie procent eraan meegedaan. Vooralsnog is Singles Day in Nederland geheel ondergeschikt aan de andere koopdagen.
Verwacht besteed bedrag op Black Friday: +15%
Terug naar Black Friday. Bijna zes op de tien liefhebbers van deze koopjesdag, veel meer dan vorig jaar, weten een inschatting te maken van het bedrag dat ze gaan besteden. Gemiddeld komt de schatting uit op € 330, zo’n vijftien procent meer dan de € 288 van 2022. Bijna één op de vijf Black Friday shoppers meldt dat ze veel gerichter op zoek zullen gaan naar een bepaald artikel dan in eerdere jaren, terwijl het aantal aankopen zonder directe reden juist daalt. Dit duidt op een meer weloverwogen planning, op een strakkere budgettaire discipline en op het bewust uitstellen van aankopen tot Black Friday.
Schoenen en bovenkleding het meest in trek
Schoenen (29%), bovenkleding (26%) en geurtjes (19%) vormen dit jaar de top drie van de naar verwachting meest gekochte artikelgroepen. Ze worden op de voet gevolgd door speelgoed en huishoudelijke apparaten (beide 18%). In vergelijking met vorig jaar zijn vooral meubels en woonaccessoires (- 7%), smartphones (- 6%) en televisies (- 6%) minder in trek. De daling voor tv’s is verklaarbaar: vorig jaar rond deze tijd werd het WK voetbal in Qatar gespeeld, en sportevenementen van die omvang zorgen altijd voor een boost van de verkopen van televisies.
Websites van winkels belangrijkste informatiebron
Bijna negen op de tien consumenten (87%) die Black Friday hebben aangekruist in hun agenda, oriënteren zich vooraf op het aanbod. Websites van winkels (55%) zijn wederom de meest genoemde bronnen van informatie, op ruime afstand gevolgd door websites van merken (36%) en online zoekmachines (32%). Oriëntatie in de fysieke winkel zal dit jaar veel minder plaatsvinden (23%) dan in 2022 (30%).
Scepsis over kortingen onverminderd groot
Tegenover een kleine groep die ervan overtuigd is dat de kortingen op Black Friday echt bijzonder zijn, staat een veel grotere sceptische groep van twee derde van de Nederlanders die deze in twijfel trekken. Ruurd Hielkema: ‘De aanhoudende druk op de koopkracht houdt veel mensen onverminderd scherp. Ze kunnen zich geen miskoop veroorloven, want dat zou voor slecht te repareren gaten kunnen zorgen in de huishoudportemonnee. Vandaar ook het meer doelgerichte aankoopgedrag, en meer weloverwogen aankopen’.
Over het onderzoek
Voor het onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met ruim 70.000 leden. 1.101 respondenten in de leeftijd van 18 tot 80 jaar hebben de vragenlijst volledig ingevuld. Het online veldwerk werd begin november 2023 uitgevoerd. De steekproef is representatief op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en waardenoriëntatie volgens het Mentality-model. Motivaction is lid van het Data & Insights Network en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.
Klik op de afbeelding om te vergroten
Ruurd Hielkema studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was medeoprichter van Trendbox, voorzitter van de Research Keurmerkgroep en bestuurslid van SIRE.
Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25