'Mij nie appen!', is de dringende boodschap voor afzenders
Appen achter het stuur of op de fiets is gevaarlijk en verboden, maar ook afzenders van berichten moeten zich bewust zijn van waar ze mee bezig zijn. Die houden er vaak geen rekening mee dat degene die zij appen onderweg is.
Het kan veel ongelukken en verkeersslachtoffers schelen als zij dat wel doen, denkt minister Mark Harbers van Infrastructuur, en daarom komt het ministerie met een campagne.
Ontvanger onderweg
Onderzoek van Motivaction in opdracht van het ministerie wijst uit dat een op de drie Nederlanders er bij het versturen van berichten geen rekening mee houdt of de ontvanger onderweg is. Bij jongeren is dat zelfs de helft. Dat terwijl negen op de tien ondervraagden best weten dat afleiding een belangrijke oorzaak is van ongelukken.
"Een ongeval zit in een klein hoekje, zeker als mensen in het verkeer worden afgeleid", zegt Harbers. Het is de bedoeling dat mensen geen berichten lezen of versturen als zij rijden of fietsen. "Dat is niet altijd makkelijk", aldus de minister. Maar het kan volgens hem helpen als familie, vrienden en collega's weten dat je onderweg bent en daar rekening mee houden.
Digitale afleiding
De overheid wijst met de zogenoemde MONO-campagne sinds 2018 op de gevaren van digitale afleiding achter het stuur.
Tot dusver richtte de campagne zich vooral op verkeersdeelnemers zelf. Onder de slogan 'Mij nie appen' worden daar nu ook de afzenders meer bij betrokken.
Fikse boetes
Wie achter het stuur van de auto een mobiele telefoon bedient, riskeert een boete van 350 euro. Op de fiets is het boetebedrag 140 euro. En die boetes gaan per 1 januari ook nog eens fors omhoog: appen en bellen achter het stuur gaat je 380 euro kosten. Wie een appje stuurt op de fiets riskeert straks een bekeuring van 150 euro.
Vorig jaar werden bij elkaar ruim 140.000 bonnen uitgeschreven voor appen in het verkeer, dit jaar waren dat er tot en met augustus al een kleine 115.000.
Dit artikel verscheen eerder op de website van het RTL Nieuws