Minder bezoekers in winkelstraten: een trend die zich voortzet in 2024
De eerste helft van 2024 laat een duidelijke daling zien in het aantal bezoekers aan de winkelstraten van grote steden in Nederland. Ook de middelgrote en kleine steden ontkomen niet aan deze trend.
Uit onderzoekcijfers van RMC komt naar voren, zoals gepubliceerd in Retailtrends, dat het aantal passanten in de winkelstraten van de grote steden met 10,1 procent gedaald is ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de middelgrote en kleine steden was er eveneens een daling te zien, al was deze minder scherp.
Vooral rustiger in de grote steden
"In het eerste halfjaar van 2024 komen er flink minder mensen in de winkelstraten in de grote steden. Ook het aantal passanten in de middelgrote en kleine steden daalde," aldus de bevindingen van RMC. "In de eerste 6 maanden van dit jaar was het 8,2 procent rustiger in de winkelstraat dan in het eerste halfjaar van 2023. Vooral in de grote steden was het een stuk rustiger: -10,1 procent."
RMC-onderzoeker Huib Lubbers verklaart deze daling voornamelijk door een uitzonderlijk sterk tweede kwartaal in 2023. "Gezien de trend doet 2024 het ‘helemaal niet zo slecht’," merkt hij op. "Wel zegt hij dat 'een nat tweede kwartaal niet heeft bijgedragen aan de passanten in de winkelstraat. Het is dus meer klimaat dan economie.'" Deze nuance wijst erop dat externe factoren, zoals het weer, een grotere invloed kunnen hebben gehad op het winkelgedrag dan economische omstandigheden.
De daling is echter niet uniform. Amsterdam, bijvoorbeeld, is de grootste negatieve uitschieter met een daling van 16,5 procent in het aantal bezoekers. Dit kan worden toegeschreven aan het aanhoudende gebrek aan toerisme in de hoofdstad. Het contrast met andere steden is opvallend: Den Bosch gaat tegen de trend in met een toename van 12,8 procent in het aantal bezoekers aan de winkelstraten. Deze stijging kan mogelijk worden verklaard door lokale initiatieven en evenementen die de binnenstad aantrekkelijker hebben gemaakt voor zowel bewoners als bezoekers.
Toekomstverwachtingen
Met het oog op de toekomst blijft het onzeker hoe het bezoekersgedrag zich verder zal ontwikkelen. De invloed van externe factoren, zoals het weer, toerisme en economische omstandigheden, zal hierin een belangrijke rol blijven spelen. Wat duidelijk is, is dat de retailsector zich moet blijven aanpassen aan de veranderende realiteit van het consumentengedrag.
Voor meer details over de onderzoeksresultaten van Motivaction/RMC, advies en andere inzichten over het retaillandschap, neem contact op met Huib Lubbers, Directeur RMC.
Bron: Retailtrends