Minder stress goed voornemen nummer één
Bijna de helft van de Nederlanders (47%) heeft goede voornemens voor 2019. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction onder 1.513 leden uit het StemPunt-panel. De meest genoemde voornemens zijn minder stressen (19%) en afvallen (19%), maar ook gezonder eten (18%) en meer sporten (17%) staan hoog op de lijst.
Vrouwen versus mannen
Vrouwen hebben vaker (51%) goede voornemens dan mannen (44%) en kiezen daarbij voor andere doelen. Ze willen dit jaar afvallen (23%), minder stressen (22%) en gezonder eten (21%). Mannen kiezen daarentegen vaker voor minderen of stoppen met alcohol (8% vs. 7% gemiddeld).
Grip op geld
Ook millennials beginnen 2019 vaak met goede voornemens (53%). Zij willen dit jaar gezonder leven door gezonder te eten (24%), minder te stressen (22%) en meer te sporten (21%). Daarnaast willen millennials graag beter met geld omgaan (16%) nu 2019 is begonnen.
Gezonder leven
De groep met goede voornemens wil vaak gezonder eten en/of afvallen (60%). Een kleine meerderheid wil dat bereiken door minder te snoepen (53%), maar ook meer sporten (49%) en meer groente en fruit eten (48%) zijn populair. Nederlanders passen hun dieet in 2019 vaak aan door minder suiker te eten (40%), maar slechts 14% gaat minderen met vlees. Een kleine groep (5%) wil een speciaal dieet gebruiken om de goede voornemens te halen. Millennials die in 2019 gezonder willen leven gaan vaker minderen met frisdrank (27%).
Goede voornemens stranden snel
Het bedenken van een goed voornemen is stap één, maar het volhouden is moeilijk. Ruim een derde (35%) van de Nederlanders heeft dit jaar dezelfde goede voornemens als vorig jaar, onder millennials is dit zelfs 42%. Van de ondervraagden met goede voornemens geeft 29% de goede voornemens van vorig jaar niet zo lang vol te hebben gehouden als ze wilden, en slechts 31% verwacht dit jaar wél met hun goede voornemens intact het jaar af te sluiten. In afvallen heeft men het minste vertrouwen, 48% verwacht dit niet het hele jaar vol te houden en 32% denkt het zelfs al voor juni op te geven.
Feestdagenmonitor
De Motivaction Feestdagenmonitor brengt al sinds 2012 de trends en ontwikkelingen rondom 14 feestdagen in kaart. Er kunnen vergelijkingen gemaakt worden tussen diverse feestdagen maar ook tussen verschillende jaren. De Feestdagenmonitor geeft handvatten om een marketingstrategie te optimaliseren rondom de voor jouw organisatie relevante feestdagen.
Over het onderzoek
Voor dit online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden. De vragenlijst is volledig beantwoord door 1.513 respondenten in de leeftijd van 16 tot 70 jaar. Het onderzoek is representatief gewogen op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en Mentality ™. De veldwerkperiode van het onderzoek is van 1 januari tot 9 januari 2019.
Ruurd Hielkema studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was medeoprichter van Trendbox, voorzitter van de Research Keurmerkgroep en bestuurslid van SIRE.
Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25