Toegankelijkheid

Skip to main content

Zwarte koffie is favoriet

16 mei 2018

Nederlandse koffiecultuur

Nederland is een koffieland. Vooral in de grote steden zijn er veel koffiedrinkers. Slechts 1 op de 10 Amsterdammers, Rotterdammers en inwoners van Den Haag zegt nooit koffie te drinken. Zwarte koffie is in Nederland favoriet – 28 procent van de Nederlanders doet niks in zijn of haar koffie. De cappuccino staat op plek twee en is bij 21 procent favoriet. Koffie met een scheutje melk lijkt bijna alleen nog buiten de drie grote steden te worden gedronken – de latte macchiato en koffie verkeerd winnen het in die steden van het klassieke wolkje melk.

 

Millennials (geboren tussen 1980 en 2000) drinken het liefst cappuccino, gevolgd door zwarte koffie. Opvallend is dat bijna een derde (29%) van deze leeftijdsgroep geen koffie zegt te drinken.

 

Eerlijke prijs

In Nederland drinken we 30 miljoen kopjes koffie per dag. En als het aan de koffiedrinker ligt, zijn dat armoedevrije bakjes; bijna de helft (44%) van de Nederlandse consumenten is bereid om meer te betalen voor koffie waarvoor boeren een eerlijke prijs hebben gehad. Aan de koffiemerken de taak om die eerlijke prijs te garanderen, aldus 8 op de 10 Nederlanders. Doen ze dat niet, dan bestaat de kans dat koffiedrinkers overstappen: 41% is bereid om over te stappen naar een eerlijker merk. Dat blijkt uit een representatieve opiniepeiling uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van ngo Fairfood

 

Twintig miljoen kleinschalige koffieboeren in Afrika, Latijns-Amerika en Azië verbouwen 70% van alle koffie die wereldwijd gedronken wordt. Het merendeel van hen leeft onder de armoedegrens van 1,90 dollar per dag. Dit leidt onder meer tot grote schulden en werkt grotere problemen als kinderarbeid, houtkap en overmatig gebruik van pesticiden in de hand. Sander de Jong, managing director van Fairfood: “We drinken in Nederland jaarlijks maar liefst 1% van alle koffie die wereldwijd gedronken wordt. Als alle Nederlanders armoedevrije koffie van hun koffiemerken eisen, kan dat het begin zijn van een golfbeweging.”

 

“Nederlanders zien een eerlijke prijs vooral als verantwoordelijkheid van de koffiemerken, maar waar nodig willen we ook zelf bijdragen door meer te betalen voor koffie,” vertelt De Jong. Voor 38% van de consumenten die hiervoor openstaan, is 16 tot 50 cent bovenop een pak koffie van 5 euro acceptabel. Ruim een derde (35%) wil zelfs 51 eurocent tot 1 euro meer voor het zwarte goud neerleggen. Slechts 18 procent van de Nederlanders zegt niet meer te willen betalen voor eerlijke koffie.

 

Blockchain

Samen met ID Coffees brengt Fairfood blockchainkoffie van Colombia naar Nederland. De partijen maken de reis van koffie volledig inzichtelijk door elke stap te loggen met de blockchaintechnologie. Op die manier is voor de consument onder meer zichtbaar hoeveel de boeren achter die koffie verdiend hebben. Vorig jaar deed Fairfood hetzelfde met kokosnoten uit Indonesië, waarmee ze de eerste partij in Nederland waren die blockchained eten verkochten.

 

Fairfood WAKEcUPCALL

 

 


Vragen?
Cecilia Keuchenius

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

Een krappe arbeidsmarkt? Richt jouw HR-strategie op een kleinere doelgroep

Ester Koot
30 oktober 2019

Maak de employee experience tastbaar: van onderbuikgevoel naar strategisch plan

Ester Koot
03 juni 2019

In 4 stappen naar een nieuw concept. Stap 3: aanscherpen op basis van klantfeedback

Henriët Hensen
11 december 2019

Flexwerk Onderzoek 2021: Flexwerker wil niet beschermd worden

Ester Koot
03 december 2021
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency