Participatie in het 17e omnibusonderzoek biculturele Nederlanders: schrijf je in
In Nederland wonen 3,6 miljoen burgers die onder de CBS-definitie ‘Nederlanders met een migratieachtergrond’ vallen. Hiervan valt 2 miljoen onder de zogenaamde ‘Nederlanders met een niet-westerse migratieachtergrond’ (biculturele Nederlanders): 2,5 keer Amsterdam. Ondanks hun grote omvang worden zij vrijwel niet meegenomen in reguliere onderzoeken. Uitgebreide ervaring leert dat veel organisaties weinig zicht hebben op deze interessante doelgroep, waardoor lang niet alle marketing-, product of communicatiestrategieën inclusief zijn en deze groep aanspreken of soms zelfs deze groep uitsluiten. Dat is heel erg zonde, want deze doelgroep biedt volop marktkansen. Los daarvan is het niet meer van deze tijd om als organisatie niet inclusief te zijn. Het brengt namelijk serieuze risico’s op reputatieschade met zich mee.
Angst is een slechte raadgever
Hoe komt het toch dat organisaties en marketingafdelingen bijna een kwart van de Nederlandse bevolking niet meenemen in de ontwikkeling van hun strategie en communicatie-uitingen?Het gebrek aan aandacht voor diversiteit is niet aan één oorzaak toe te schrijven. Echter, angst zou daarbij wel eens een belangrijke factor kunnen zijn. Er zijn veel bedrijven die bang zijn dat, doorde focus (mede) op biculturele Nederlanders te leggen,ervoor zal zorgen dat de autochtone Nederlander zich tegen hen keert. Maar zoals het gezegde luidt: angst is een slechte raadgever.
Insluiten van biculturele Nederlanders betekent namelijk niet dat je andere groepen uitsluit. Integendeel, het gaat er vooral om dat je alle bevolkingsgroepen weet aan te spreken. Een goed voorbeeld van die uitsluiting is een waterbeheersingsbedrijf waar Motivaction onlangs onderzoek voor deed. We toetsten hun voorlichtingsmaterialen door deze aan een panel voor te leggen waar ook biculturele Nederlanders aan deelnamen. Na een korte blik op de folder zei één van de respondenten dat hij zich niet aangesproken voelde, omdat hij enkel witte mensen op de uitingen zag. Dit was een element waar de organisatie niet over na had gedacht, maar wat eenvoudig te voorkomen was. Door meer diversiteit te verwerken in de communicatie-uitingen voelt iedereen zich aangesproken en worden weinig mensen tegen de borst gestoten.
“Biculturele Nederlanders doen niet mee aan onderzoeken”
Een ander veelgehoord argument voor het ontbreken van diversiteit is dat bij de productontwikkeling én bij decommunicatieontwikkeling de wensen en verwachtingen van biculturele Nederlanders onbekend zijn. “Ze doen namelijk niet mee aan onderzoeken”. Het klopt dat biculturele Nederlanders slecht vertegenwoordigd zijn in onderzoekspanels. Zo zetten wij al jarenlang in op het goed vertegenwoordigd krijgen van biculturele Nederlanders in het onderzoekspanel van Motivaction met wisselend succes. Op dit moment zitten er ruim 4.000 biculturele Nederlanders in hetpanel. Belangrijk is wel om te vermelden dat deze groep geen volledige afspiegeling is van de biculturele Nederlanders. Het panel kent namelijk o.a. een oververtegenwoordiging van hogeropgeleiden. Om die reden hebben we in aanvulling op het panel een face-to-face veldwerkapparaat opgezet waarmee we effectief onderzoek kunnen uitvoeren onder biculturele Nederlanders.
De investeringen in de specifieke onderzoekscapaciteiten heeft er in geresulteerd dat we in de afgelopen 20 jaar meer dan 300 onderzoeken hebben uitgevoerd onder biculturele Nederlanders en ruim 100.000 biculturele Nederlanders met een verscheidenheid aan etnische achtergronden hebben ondervraagd en geïnterviewd over de meest uiteenlopende onderwerpen.
Omnibusonderzoek biculturele Nederlanders
Natuurlijk vergt hetiets meer inspanning om biculturele Nederlanders te betrekken in onderzoeken en hun opvattingen, drijfveren, wensen, consumptiegedrag etc. in kaart te brengen, maar het is zeker mogelijk. Om organisaties op een laagdrempelige wijze toegang te geven tot inzichten onder biculturele Nederlanders hebben we het omnibusonderzoek opgezet. In maart zijn wij voornemens om de 17e editie van dit onderzoek uit te voeren. Deelname aan dit onderzoek maakt het mogelijk om voor een aantrekkelijk tarief een aantal bedrijfs- of branchegerichte vragen te stellen aan biculturele Nederlanders.Je kunt je nog tot 15 maart inschrijven voor het onderzoek.
Het omnibusonderzoek
In het multicliëntonderzoek participeren verschillende opdrachtgevers tegelijk. Hierdoor kun je tegen een relatief laag investeringsbudget eigen vragen stellen aan een zeer grote representatieve steekproef biculturele Nederlanders.We voeren het onderzoek uit onder n=1000biculturele Nederlanders (Turkse-, Marokkaanse-, Surinaamse- en Antilliaanse Nederlanders), representatief naar leeftijd, opleiding, geslacht en etniciteit. Het onderzoek vindt daarnaast grotendeels face-to-face plaats.
Het participatiebedrag is afhankelijk van het aantal vragen dat wordt meegenomen en de wijze van oplevering. Je kunt kiezen voor een uitgebreide of beknopte oplevering van de onderzoeksresultaten.
Aantal vragen |
Uitgebreide oplevering |
Beknopte oplevering |
5 vragen |
€ 8.000,- |
€ 6.000,- |
10vragen |
€ 12.000,- |
€ 9.000,- |
12 vragen |
€ 13.500,- |
€ 10.000,- |
Planning
Wij streven ernaar het onderzoek in maart te starten, onder voorbehoud van tenminste drie participanten en dat face-to-face onderzoek weer mogelijk is volgens de RIVM richtlijnen. Het veldwerk zal ongeveer 5 weken in beslag nemen en zal plaatsvinden in de periode maart/april.
Download voor meer informatie het onderzoeksvoorstel via het downloadformulier op deze pagina of neem contact op.