Verrijk jouw database voor meer inzicht en strategie
Als onderzoekers zijn we snel geneigd om een nieuw onderzoek op te zetten om vragen van klanten te kunnen beantwoorden. Maar dit is lang niet altijd noodzakelijk. Wij leggen uit hoe jij op basis van bestaande data een rijk beeld krijgt van jouw klanten.
Stel: je wil de communicatie naar jouw klanten optimaliseren en personaliseren. Maar je hebt geen idee hoe. Wij kunnen in kaart brengen hoe jouw klantenbestand is samengesteld op basis van Mentality. Het Mentality-model heeft zich in de afgelopen 25 jaar ruim bewezen als waardevolle tool om invulling te geven aan marketing en communicatie. Om de samenstelling te bepalen kun je een enquête voorleggen aan klanten. Dit is een goede methode maar relatief kostbaar. Je ondervraagt slechts een deel van je klanten: een 100% respons is namelijk niet reëel. Hoe krijg je dan wel een breder inzicht van jouw klantenbestand?
Databaseverrijking op basis van postcode
Een goed en goedkoper alternatief is om onze Mentality-database te koppelen aan jouw klantenbestand op basis van postcode en/of huisadres. In samenwerking met een tweetal datapartners hebben wij voor alle Nederlandse huishoudens Mentality in kaart gebracht. Dat wil zeggen dat we aan alle circa 8 miljoen Nederlandse huisadressen Mentality gekoppeld hebben.
Data koppelen aan een klantenbestand is heel gemakkelijk. Daarnaast is deze methode kostenefficiënt en heeft het een korte doorlooptijd waardoor we snel inzichten genereren. Optioneel stellen we een adviesrapport op waarin we de relevante Mentality-doelgroepen verder uitwerken en geven workshops om Mentality meer te laten leven bij alle stakeholders.
Door jouw database te koppelen aan onze Mentality-milieus, krijg jij per postcodegebied inzichten uit dertig jaar onderzoek naar wat mensen drijft, over hun merkvoorkeuren, duurzaamheidsgedrag, mediagebruik en nog veel meer. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.
Praktijkvoorbeeld 1: Dataverrijking voor overname
De markt voor Nederlandse vakantiehuisjes is geëxplodeerd sinds de coronapandemie. Beleggers zien gouden rendementskansen in de aanschaf van recreatief vastgoed. In deze markt is het voor investeerder van groot belang snel te schakelen. Bij de overname van Droomparken door Europarcs ontstond de vraag in hoeverre klanten van beide parken op elkaar leken. Dit was belangrijk om een strategisch vertrekpunt voor de invulling van de marketingstrategie te bepalen.
In korte tijd hebben wij Europarcs en Droomparken van inzichten voorzien door onze data te koppelen aan beide databases en deze te analyseren.
Praktijkvoorbeeld 2: Nieuwe doelgroepstrategie voor Oxfam Novib
Oxfam Novib wilde meer inzicht in hun achterban om de fondsenwerving te optimaliseren. Op basis van de postcodes in het donateursbestand is voor iedere donateur een voorspelling gedaan van zijn/haar Mentality milieu. Deze informatie is toegevoegd aan het donateursbestand en gekoppeld aan inzichten die Oxfam Novib al had over haar afzonderlijke donateurs zoals geefgedrag en loyaliteit. Op basis van deze databaseverrijking werd duidelijk dat bij Oxfam twee Mentality-milieus relatief vaker voorkomen in de achterban én dat deze milieus meer geven en loyaler zijn dan andere milieus. Deze twee doelgroepen vormen nu de basis van de doelgroepstrategie van Oxfam Novib.
Lees hier meer over de nieuwe doelgroepstrategie voor Oxfam Novib
Hoe werkt het precies?
Door het in kaart brengen van het Mentality-milieu van klanten, krijgen we grip op zaken. Daarbij putten we uit eigen onderzoek en ervaring. Wij koppelen het Mentality-milieu op basis van huisadres of postcode aan een klantenbestand. Voor een dergelijk uitwisseling van gegevens is een verwerkersovereenkomst noodzakelijk en het uitwisselen en koppelen van de data gebeurt op een manier die in lijn is met de AVG en MOA-richtlijnen. Na de verrijking leveren wij het klantenbestand met een extra kolom voor het Mentality-milieu. Het is ook mogelijk om Mentality te koppen met behulp van een API. Nu de data beschikbaar is, kan analyse beginnen. Dit kunnen wij optioneel doen.
Door het verrijken van een klantenbestand ontstaat een rijk beeld jouw klanten zonder te investeren in een enquête.