Database analyse geeft inzicht in donateurs Oxfam Novib
De vraag
Oxfam Novib wilde meer inzicht in de waarden en drijfveren van hun achterban om de communicatie beter af te stemmen op hun wensen en behoeften. Hiermee creëert Oxfam Novib een langetermijnrelatie met de huidige donateurs en optimaliseert de werving van nieuwe donateurs.
Het resultaat
- Inzicht in de loyaliteit en het geefgedrag van de meest kansrijke doelgroepen.
- Inzicht in de groeipotentie van de organisatie.
- Handvatten om gerichter en efficiënter on- en offline media in te kopen waardoor Oxfam Novib het bereik onder de warme doelgroepen vergroot.
- Handvatten om fondsenwervers en telemarketeers te briefen over hoe de doelgroepen het best kunnen worden aangesproken en welke overtuigingsstrategieën het best kunnen worden toegepast.
- Handvatten voor optimalisatie van campagnes door inzicht in de meest aansprekende thema’s, overtuigingsstrategieën en tone of voice.
In de toekomst wil Oxfam Novib met een gebiedsanalyse in kaart te brengen in welke postcodegebieden de meest kansrijke doelgroepen wonen zodat zij ook de huis-aan-huis werving kunnen optimaliseren.
Het proces
Op basis van postcodes is voor iedere donateur in het donateursbestand van Oxfam Novib een voorspelling gedaan van zijn/haar Mentality-milieu. Deze informatie is toegevoegd aan het donateursbestand en gekoppeld aan inzichten die Oxfam Novib al bezit over haar afzonderlijke donateurs zoals geefgedrag en loyaliteit.
Deze databaseverrijking liet zien dat twee Mentality-milieus relatief vaker voorkomen in de achterban van Oxfam Novib. Deze twee milieus blijken tevens loyaler te zijn dan andere milieus én meer te doneren. Voor Oxfam reden om zich meer op deze twee doelgroepen te richten.
Daarbij is bij ons bekend wat het Mentality-milieu van onze panelleden is. Op die manier kan Oxfam Novib de twee meest kansrijke doelgroepen gericht uitnodigen voor interviews en enquêtes als zij bijvoorbeeld een nieuwe campagne willen testen.
Klik hier om meer te lezen over hoe databaseverrijking precies in zijn werk gaat.
Email
Functie Research Manager
Telefoon +31 (0)20 589 82 39
Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83