Toegankelijkheid

Skip to main content

Wat doen Nederlanders met hun vakantiegeld?

14 juli 2023

Afgelopen mei was het weer zo ver. Werknemers kregen hun vakantiegeld. Iedereen in de Nederlandse beroepsbevolking die werkzaam is voor een werkgever heeft recht op 8% vakantiegeld. Ook als je een uitkering hebt. Nederlanders verheugen zich op vakantiegeld. Dit komt dan ook zelden als verrassing, want 85% van de Nederlanders weet dat zij dit geld krijgen en driekwart kijkt daar zelfs naar uit. De meerderheid van de Nederlanders (74%) ontvangt hun vakantiegeld het liefst in één keer. Hoe zij het geld uitgeven, verschilt echter enorm. Wij zochten het uit.

Eerder dit jaar lanceerde Motivaction de nieuwste Fintality whitepaper. Fintality onderscheidt vijf segmenten op basis van hun houding en gedrag rondom financiën. Wij zochten uit wat deze vijf segmenten van vakantiegeld vinden en wat ze daarmee doen. 

Fintality model Motivaction

 

We zien verschillen in de houding tegenover vakantiegeld en hoe de segmenten hun vakantiegeld uitgeven. Zo zien we dat de segmenten Ambitieuze actieven en Lichtvaardig impulsieven relatief vaak geen vakantiegeld krijgen omdat zij eigen ondernemer zijn. Deze groep ontvangt namelijk geen vakantiegeld. Financieel intelligenten ontvangen wel vakantiegeld omdat dit segtment vaker werkzaam is voor de overheid.

Verder zien we dat de niet-materialistische Vrijwillig soberen bewust en risicomijdend met geld omgaan. Zij kijken niet per se uit naar vakantiegeld. 30% van hen geeft aan zich niet te hebben verheugd op het vakantiegeld. Geld is een noodzakelijk kwaad volgens deze Vrijwillig soberen. Terwijl juist Gecontroleerde genieters zich zeer verheugden op het vakantiegeld. Met 83% zelfs hoger dan het Nederlands gemiddelde. Deze groep houdt ervan zichzelf af en toe te verwennen.

Van de impulsieve en materialistische Ambitieuze actieven geeft 38% aan dat het vakantiegeld noodzakelijk is om rond te komen en om de huidige inflatie aan te kunnen (50%). Toch geeft 25% van hen aan dat het gestorte vakantiegeld als een verrassing kwam. Dit bevestigt de ambivalente houding van Ambitieuze actieven en hoe zij hun administratie vaak niet goed op orde hebben. 

De meeste Nederlanders gebruiken het vakantiegeld werkelijk voor de vakantie zelf (42%). Vooral Ambitieuze actieven doen dat. Zij geven gemakkelijk geld uit aan kwaliteit van leven. Deze groep gebruikt het vakantiegeld ook om schulden af te lossen (14%). Lichtvaardig impulsieven geven hun vakantiegeld vaker uit aan uitgaan (7%) en luxeartikelen (9%). Zij leven in het hier en nu en zijn onbezorgd rondom geld. Een kwart van de Lichtvaardig impulsieven en ambitieuze actieven geeft aan het vakantiegeld al te hebben uitgegeven voor ze het hebben ontvangen. 

Financieel intelligenten zijn zakelijk, onafhankelijk en weloverwogen rondom hun financiën. Zij hebben het vakantiegeld niet nodig om rond te komen (94%). Zij gebruiken het vakantiegeld vooral om te sparen (55%) of om te beleggen (6%). 

Het huidige onderzoek laat zien dat iedereen anders over geld denkt en anders hun geld uitgeeft. Dat betekent ook dat je als organisatie elke consument op een andere manier moet benaderen om de juiste snaar te raken. Nieuwsgierig wat Fintality voor jouw organisatie betekent en hoe je op de juiste manier jouw doelgroep aanspreekt? Neem contact op met onze Fintality-experts, Paloma Bunck of Rob Doornbos. 

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction. 868 Nederlanders die vakantiegeld ontvangen hebben de vragenlijst volledig ingevuld. De veldwerkperiode liep van 12 t/m 16 juni 2023. Het onderzoek is representatief voor de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en waardenoriëntatie volgens het Mentality-model. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep. 


Vragen?
Paloma Bunck

Email
Functie Research Manager 
Telefoon +31 20 589 82 18

Rob Doornbos

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 35


Gerelateerde artikelen

Nederlanders vinden biodiversiteit belangrijk en het begrip wint steeds meer aan bekendheid

Jeroen Senster
31 mei 2021

Black Friday 2021: consument wil terug naar de fysieke winkel

Ruurd Hielkema
22 november 2021

Interesse in Smart Home groeit maar angst voor privacy is ook groot

Kevin Hengstz
13 december 2018

Doe je mee aan het Nationaal BBQ Onderzoek 2024-2025?

Ruurd Hielkema
07 mei 2024
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency